شخصیت هایی که هرگز در کار خود موفق نمی‌شوند را بشناسید

تجربه و علم خیلی راحت می تونن نقش خود رو واسه موفقیت در محیط کار از دست بدن.

«دیوید دمینگ»، اقتصاددان هاروارد از سال ۱۹۸۰ تا حالا در مورد فعالیتای مشاغل جورواجور به تحقیق و مطالعه پرداخته. اون عقیده داره کسایی که بر مهارتای اجتماعی اصرار دارن ۲۴ درصد بیشتر از بقیه رشد و پیشرفت می کنن. دمینگ میگه مشاغلی که روی مهارت ها و ارتباطات اجتماعی تاکید داشتن، بیشتر از بقیه با افزایش حقوق و درآمد مواجه بودن.

کسایی که هوش احساسی و روابط اجتماعی ضعیفی دارن، مثل گورخر در گله اسب هستن. تقریبا هممون با شخصیتایی که ضعف اجتماعی دارن، آشنا هستیم.
اشخاصی که مثلا وقتی در تلاش واسه رسوندن کاراتون به ضرب الاجل هستین شما رو به حرف می گیرن و در مورد موضوعات بی ارزش صحبت می کنن. یا کسایی که ایدهاتون رو به نام خود تموم می کنن یا کسایی که مشکل ایجاد کرده و خودشون از صحنه خارج می شن تا شما اشتباهاتشان رو جبران کنین.

تعداد کسایی که به خودشون در محیط کار ظلم می کنن، کم نیس.
نبود خودآگاهی و بی عرضگی اجتماعی باعث می شه تا افراد تیر خلاص رو به شغل و کار حرفه ای خود بزنن.

خودآگاهی و مهارتای اجتماعی ارکان اصلی هوش احساسی (EQ) هستن. تحقیقات علمی زیادی هم ثابت کردن که هوش احساسی مسئول ۵۸ درصد از فعالیتای کاری هستن. کسیه که هوش احساسی نداره، در شغل خود هم هیچوقت روی موفقیت و پیشرفت رو نخواد دید.

افراد با خصلتای جورواجور وجود دارن که به دلیل نداشتن هوش احساسی همیشه در مشاغل خود با شکست مواجه می شن.
واسه شناخت هر چی بهتر اونا پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب رو بخونین.

ترسو

ترس یه محرک بسیار قویه. به همین خاطره که روسای جمهور در کمپینای تبلیغاتی خود همیشه اصرار دارن که حریف «مشکلات اقتصادی» واسه مردم بوجود میاره. یا مثلا روی پاکتای سیگار همیشه نوشته می شه که «سیگار کشنده س».

در محل کار، مردم از روی ترس رفتارای غیرمنطقی و آسیب‌رسان از خود نشون میدن.
همکاران بزدل فورا اشتباهات بزرگ و مهم خود رو به گردن بقیه میندازن. این افراد توانایی پیدا کردن راه حل درست و راه حل درست رو ندارن.

شخصیت دیمنتور در هری پاتر

 

دیمنتورها

 

در مجموعه داستانای هری پاتر نوشته جی کی رولینگ، دیمنتورها کسایی بودن که روح بقیه رو از بدنشون به بیرون می مکیدند و فقط کالبدی از آدم رو براشون باقی می گذاشتن. به محض ورود یه دیمنتور به اتاق، فضا تیره و سرد می شد و مردم خاطرات بد خود رو به یاد میارن.

رولینگ در مورد پردازش این شخصیت گفته که دیمنتور از آدمای همیشه منفی الهام گرفته: کسایی که به محض ورودشون به اتاق می تونن روح، تازگی و زندگی رو از اون بربایند و از بین ببرن.

این افراد با منفی گرایی، باورهای منفی و انرژیای بدی که دارن همه دور و بریا خود رو در کام تلخی و شکست فرو می برن. خون‌آشامی این افراد، نیمه خالی لیوان رو دیدنه. این افراد می تونن با ورود خود ترس و نگرانی رو دل مردم شکوفا کنن.

متکبر / خودبزرگ‌بین

آدمای خودبین و پرنخوت وقت شما رو هدر میدن چون هر کاری که شما انجام بدین رو به عنوان یه مقابله فردی برداشت می کنن. این افراد بیشتر دارای اعتماد به نفس کاذب هستن و روی نبود امنیت داخلی خود یه نقاب بزرگ زده ان تا از نگاه بقیه محفوظ بمونه.

مطلب دیگر :   آشنایی با سرفصل های رشته ادبیات ژاپنی و بورسیه سفارت ژاپن

در تحقیقات دانشگاه آکرون مشخص شده، افراد متکبر مسئول خیلی از مشکلات و سوتفاهمات در محل کار هستن. این افراد با کارکرد ضعیف خود و مخالفتای همیشگی خود باعث عقب افتادن کارا و بروز اختلاف می شن.

متفکران گروهی

این افراد راهی رو در پیش می گیرن که کمترین پایداری رو داره و بیشتر هم به این قائل هستن که «این راهیه که ما همیشه میریم» یا «این روشیه که ما واسه کارامون استفاده می کنیم». تلاش کنین به وسیله این گروه از افراد شست‌وشوی مغزی داده نشید. روشای ثابت و گروهی که هیچ خلاقیتی در خود ندارن موجب عقب افتادن از قافله پیشرفت می شن.

 

نبود تغییرپذیری

 

کسایی که حاضر نیستن کوچیک ترین تغییری رو در روشای رفتاری خود صورت بدن، کسایی هستن که همیشه نبود موفقیت خود رو به گردن کمبود فرصتا میندازن. بعضی وقتا یه توقف کوتاه می تونه مثل سکوی پرتابی واسه پیروزی حساب شه.
خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کردن مثل ربات یه مزیت به حساب نمیاد، بلکه در دراز مدت موجب خستگی ذهنی و روحی شما می شه.
پس لازمه بعضی وقتا از قالب همیشگی خود بیرون بیایید و تغییرات هر چند کوچیک در روند کاریتون بسازین.

دمدمی

 

 

بعضی از افراد واقعا روی رفتار خود هیچ کنترلی ندارن. این افراد می تونن خیلی راحت کار و پروژه های بقیه رو خراب کرده و بعد طلب کار شن که شما باعث ناراحتی اونا شدین. افراد تندخود و دمدمی همیشه بسیار ضعیف عمل میکنن چون قضاوتا و تفکرات ناسالمشان روی رفتارشون سایه افکنده. این افراد وقتی با مشکل مواجه می شن، خیلی سریع اشتباهات رفتاری خود رو به بقیه نسبت میدن.

قربونی

تشخیص این ادما از بقیه سخت تره. اونا به شکلی نقش بازی می کنن که انگار همه رویدادها در خلاف جهت موفقیتشون پیش میره. اما واقعیت اینه که اونا مسئولیت پذیر نیستن. به افراد قربونی اگه وقت و فرصت زیادی هم بدین بازم در جا میزنن چون توانایی صعود رو ندارن. اونا زمانای سخت رو به عنوان فرصت نمی نگردند و در نتیجه به جای بهره گرفتن از اونا، نقش قربونی رو اجرا می کنن.

زودباور

شما نمی تونین به فردی که زودباوره هیچ کمکی بکنین. فقط می تونین براشون متاسف باشین. این افراد بدون هیچ مقاومتی با جریان رودخانه پیش می رن تا آخرسر به اقیانوس پرتنش برسن. زودباورها و افراد ساده لوح از نه گفتن می ترسن، از اینکه در مورد حقوق خود صحبت کنن می ترسن و بخاطر این همیشه از اونا سواستفاده می شه و هیچوقت پیشرفت نمی کنن.

معذرت خواهی کننده ها

 

 

جمع بندی

 

 

هیچ کدوم از این رفتارها باعث از دست رفتن شغل شما نمی شه چون می تونین با هوش احساسی بر این مشکلات پیروز شدین. واسه این منظور باید سطح خودآگاهی، تمایلات قوی و مهارتای اجتماعی خود رو زیاد کنین.

گلرخ اصیل

Next Post

آیا می توان با خوردن پیتزا وزن کم کرد؟

د تیر 21 , 1400
تقریبا همه افراد وقتی رژیم لاغری می گیرن، با دیدن غذاهای موردعلاقه شون هیجان زده شده و دهانشون آب میفته. تصور کنین که متخصص تغذیه خوردن پیتزا، برگرهای آب‌دار و سیب‌زمینی سرخ کرده رو براتون قدغن کرده و همه این خوراکیا در مقابل چشماتون قرار دارن، چه می کنین؟ مطمئنا […]

You May Like