گزارش روزیاتو از سوء استفاده از متقاضیان ثبت نام گرین کارت

طبق قانون مهاجرت سال ۱۹۹۰ میلادی آمریکا، براساس برنامه (Diversity Visa)، هرساله ۵۵ هزار نفر از ملیتایی که اندازه پایینی از مهاجران در این کشور رو در اختیار دارن، از راه ثبت نام رایگان و قرعه کشی، موفق به دریافت کارت سبز ورود به این کشور می شن.
اولین دوره که در سال ۱۹۹۵ میلادی برگزار شد، به عنوان DV-1 گفته شد و حالا برنامه DV2018 در جریانه.

این برنامه پذیرش مهاجران به آمریکا که از اواسط مهر ماه سال جاری شروع شده، تا چند روز آینده ادامه داره و میلیونا علاقه مند مهاجرت به این کشور، از راه پرتال اینترنتی رسمی دولت آمریکا که واسه ثبت نام در برنامه گرین کارت راه اندازی شده، به ثبت نام اقدام می کنن.

در ایران، طبق بررسیای رسانه ای، هرساله بیشتر از ۴ هزار نفر در سالای گذشته در این سامانه قرعه کشی دیجیتالی انتخاب شده و واسه مراحل بعدی، پذیرش شدن. به نظر می رسه این برنامه که شرایط خیلی خاصی هم واسه شرکت کنندگان در نظر نمی گیره و تنها تحصیلات دبیرستان و دست کم سن واسه ثبت نام بسه،‌ هرساله میلیونا دلار، سرمایه رو از کشور خارج می کنه که در جای خود، جای تامل داره.

تمایل بعضی از مدیران دولتی واسه دریافت کارت اقامت این کشور پس از دوران مسئولیت هم دلیل شد تا تازگیا، در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد، وزیر اطلاعات اعلام کرد که به مسئولان گفته شده که بین مسئولیت و تابعیت دوبرابر، باید یکی رو انتخاب کنن.

انگار بحث گرین کارت، نه فقط سرمایه های اجتماعی رو تحت تاثیر قرار داده بلکه در سطوح مدیریت کلان هم، چالشایی رو متوجه مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور کرده تا هم جهت با سیاستای پدافند غیر عامل، به این موضوعات مربوط به کارت سبز و تابعیت دوبرابر، نگاه خاصی داشته باشن.

اما  به هر حال، بحث این گزارش اون نیس که به چه دلیل بعضیا واسه ثبت نام در این برنامه مهاجرتی اقدام می کنن و خواهان خروج از کشور و مهاجرت دائمی و در اختیار گرفتن تابعیت دیگری در آینده هستن.

بلکه، بررسیای رسانه ای و یافته های میدونی نشون میده که تو یه ماه س گذشته، بحث ثبت نام در برنامه گرین کارت آمریکا، دلیلی واسه کلاهبرداریای سایبری مجرمان اینترنتی و سو، به کار گیری کم اطلاعاتی کاربران به وسیله بعضیا شده.

از راه اندازی درگاهایی که واسه انجام خدمات گرین کارت، به ترفندهایی متوسل شده و پولای کلانی به جیب میزنن تا کافی نتایی که واسه یه ثبت نام ساده ، ‌ده ها هزار تومن از هموطنان پول می گیرن و حتی بعضی هم، خود رو واحد مجاز جفت و جور عکس گرین کارت آمریکا اعلام می کنن!! بله! اینا بخشی از واقعیت هاییه که جامعه اطلاعاتی کشور، امروزه با بحث ای به نام تراژدی گرین کارت روبروست و جیب خیلیا رو پر پول می کنه.

گزارش امروز، نگاهی داره به بعضی از چالشایی که بحث گرین کارت در طول یه ماه تازگیا به دنبال داشته.

اخطار  پلیس فتا به کلاهبرداری گرین کارتی

خرداد امسال بود که رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس سایبر (فتا) کشورمون در ادامه گزارشاتی که از رمزگشایی رفتارای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبری به طور متناوب ارائه می کنه، نسبت به اقدام مجرمان حرفه ای فضای مجازی مبنی بر کلاهبرداری گرین کارتی از شهروندان اخطار داد.

این مقام پلیس سایبر گفته بود که بعضی از رفتارای مجرمانه بزهکاران مجازی، درخواست وجوه ارزی به حساب کلاهبرداران از طرف کاربران ناشناس به سیستم گرین کارت بوده تا اونا نسبت به ثبت نام افراد در سیستم تعبیه شده دست به کار شن.

ایشون درباره ترفند کلاهبرداران قرعه کشی اقامت گفته بود که این کلاهبرداران سایبری، با فرستادن اس ام اس و پست الکترونیک به شهروندان و وعده این که شما برنده قرعه کشی اقامت شدین،‌ از شهروندان میخوان واسه انجام کارای اقامتی، مبادرت به واریز ارز به حساب اونا کنن.

رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفته بود که بعضی از کلاهبرداران حرفه ای، قبل از اعلام یافته های قرعه کشی، با فرستادن ایمیل و این که اونا توانایی تاثیرگذاری در یافته های قرعه کشی رو دارن، خود رو وکلای معروف بین المللی معرفی کرده و از شهروندان، درخواست پول می کنن.

ایشون به نکته مهمی اشاره کرده بود و اون این که بعضی از کلاهبرداران، در خارج از مرزهای کشور بوده و اگه افراد، تحت کلاهبرداری قرار بگیرن،‌ رسیدگی به موضوع با در نظر گرفتن قوانین و مقررات بین المللی، سخت و پیچیده می شه.

ایشون درباره بارگذاری سایتای جعلی و فیشینگ اقامتی در فضای سایبر و تبلیغ اون واسه ثبت نام با هدف دستیبای به اطلاعات مالی افراد هم گفت که این ترفند الان در فضای مجازی جریان داشته و کاربران بی اطلاع علاقمند به قرعه کشی اقامت رو تهدید می کنه.

ایشون سایتای جعلی ثبت نام در قرعه کشی و آسون کردن و تسریع روند پذیرش علاقمندان به گرین کارت آمریکا رو با هدف سرقت اطلاعاتی و شناسایی افراد و خونواده شخصیتای مهم کشوری و لشکری گفت.

مهر ماه ۹۲ بود که پلیس فتا اصفهان، خبر از دستگیری فردی داد که در اصفهان، با راه اندازی پرتالی، با هدف ثبت نام در گرین کارت، از مردم کلاهبرداری می کرد.

ماجرا از این قرار بود که در جریان رصد و پایش فضای مجازی به وسیله کارشناسان پلیس و مشاهده درگاهی با عنوان پرداخت تنها ۷۰۰ هزار ریال واسه شرکت در قرعه کشی گرین کارت، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت.

پس از بررسیا مشخص شده که سایت جعلی بوده و قصد کلاهبرداری و سوء به کار گیری کاربران رو داشته که در آخر، متهم ۲۷ ساله دستگیر شد.

رواج سایتای سو، به کار گیری بی اطلاعی کاربران

تو یه دهه گذشته، با افزایش اندازه کاربران اینترنت در ایران و رونق فناوری اطلاعات در کشور که گسترش شبکه های اجتماعی و پیام رسانای موبایلی هم در پیشرفت اون موثر بود، پرتالای فارسی زبانی که به اطلاع رسانی درباره ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت آمریکا اقدام می کردن هم روند صعودی به خود گرفت.

اگه در دهه هفتاد و هشتاد تماشاگر چند پرتال در این بخش بودیم،‌ حالا صدها پرتال فارسی روی دامنه های جور واجور کشوری و غیر کشوری ایران طراحی و بارگذاری شده و به روشای مختلفی، درباره این برنامه، توضیحاتی ارائه کرده و تلاش می کنن، با ترفند بهینه سازی کلمات در موتورهای جست و جو (SEO)، رتبه بالایی در گوگل پیدا کرده و اهداف دیگری رو در این بستر، هدایت و راهبری کنن.

بعضی از این پرتالا که روی پسوندای عمومی (GTLD)‌ مانند COMNET/ORG طراحی و بارگذاری شدن، ادعاهایی عجیبی رو مطرح کردن که با واقعیتایی که در پرتال رسمی ثبت نامی این برنامه تحت پسوند رسمی دولت آمریکا (.gov) اعلام شده، مغایرت کامل داره.

مثلا یکی از این پرتالا از کاربران خود می خواد پس از ثبت نام، از راه سیستم پرداخت الکترونیک پی پال، به این سایت وجهی پرداخت کرده تا روند ثبت نامی و پیگیری پرونده اونا رو در دستور کار بذاره  و از خدمات خاصی هم بهره مند شن.

مثلا به کاربران علاقه مند به ثبت نام گرین کارت از راه این پرتال گفته شده که در این درگاه اونا، امکان ثبت نام در طول سال هست! این در حالیه که ثبت نام در قرعه کشی گرین کارت، ظرف تاریخ مشخصی تموم میشه و امکان ثبت نام دیگه وجود نداره.

مطلب دیگر :   ۱۵ فیلم شاهکاری که نگاه شما به زندگی را به طور کلی تغییر خواهند داد [قسمت دوم]

این پرتال مدعی شده که ثبت نام از راه پرتال اونا، امکان بررسی وضعیت پذیرش رو در هر زمان جفت و جور می کنه در حالی که یافته های قرعه کشی گرین کارت هر ساله در بازه وقتی مشخصی اعلام می شه و امکان بررسی در هر زمان، کذبه.

این پرتال ادعا می کنه که مرور کارشناسی اطلاعات فرمای ثبت نامی رو قبل از ثبت نام انجام میده، در حالی که هیچ کاربری نیاز به ورود اطلاعات تخصصی و خاصی نیس و تنها اطلاعات هویتی از درخواست کننده دریافت می شه.

در این پرتال ادعای خنده دار دیگری هم مطرح شده که نشون گر این واقعیته که چقدر بعضی از مشتاقان گرین کارت، با بالا ترین سطح بی اطلاعاتی و سواد رسانه ای بهره مند بوده که اینجور دامایی به وسیله کلاهبرداران پهن می شه.

در این پرتال اومده که توانایی ثبت نام در سایت گرین کارت به زبون فارسی هم هست و کاربران می تونن نسبت به بروزرسانی اطلاعاتی فرمای ثبت شده در هر زمان دست به کار شن که این موضوع هم طبق مفاد سایت اصلی قرعه کشی، ‌غلطه.

همونجوریکه در تصویر بالا مشاهده می کنین، این سایت واسه ادعای دریافت وجه جهت ثبت نام در قرعه کشی رایگان گرین کارت آمریکا. دلایل عجیبی آورده که توجه می کنین. با اینحال که واسه ثبت نام در قرعه کشی، هیچ مدارکی جز یه قطعه عکس رنگی از کاربران خواسته نمی شه، این پرتال مدعی شده که یکی از دلایل اخذ وجه از کاربران، کنترل مدارک اونا بوده و هرساله درصدی از کاربران به خاطر این موضوع از گردونه رقابت حذف می شن!

یکی دیگه از پرتالایی که به موضوع ثبت نام اشاره داره، پرتالیست که روی پسوند عجیب .site بارگذاری شده و ایندکس اونو در زیر مشاهده می کنین.

در این سایت، ۵۰ هزار تومن! ار خواهندگان ثبت نام رایگان در قرعه کشی آمریکا دریافت می کنه تا اونا رو پس از ۷۲ ساعت در سیستم ثبت نام کنه.
جالبه که این مجموعه نامعلوم الهویه در سرویس دهی اعلام کرده که:

تموم حقوق این سایت واسه دفتر اخذ ویزا و مشاوره ثبت نام گرین کارت و مهاجرت به آمریکاس و هر گونه کپی ورداری، پیگرد قانونی داره!!!

این که مجموعه ای (دفتر اخذ ویزا و مشاوره!!) بدون نام و نشون و نشانی، نسبت به پیگرد قانونی کپی برداران اقدام می کنه، از جمله مقولاتیست که در این کار و کاسبی کلاهبردارانه، جای تامل داره.

همونجوریکه در بررسی خلاصه بعضی از درگاهای ثبت نام قرعه کشی گرین کارت مشاهده کردین، با وجود ان که این ثبت نام رایگان و روند ثبت نامی بدون نیاز به مدارک و اطلاعات خاص قابل انجامه، اما این درگاها با شگردها و ترفندای مختلفی که به صورت مصور به بعضی از اونا اشاره کردیم، تلاش دارن تا نسبت به اخذ وجه از افراد مبادرت کنن.

تراژدی ثبت اسمای کافی نتی

در طول چند هفته گذشته، بعضی از شهروندانی که به بعضی از کافی نتا در بعضی از نقاط کشور مراجعه کرده بودن، با صحنه های عجیبی رو به رو شدن. یکی از شهروندان گفته بود که کافی نتی در فلان نقطه پایتخت، واسه ثبت نام در برنامه قرعه کشی، ۳۰۰ هزار ریال از ایشون دریافت کرده.

بعضی از کافی نتا، نسبت به تصویر ورداری از مشتریائی که خواهان ثبت نام اینترنتی در تارنمای ثبت نام رسمی قرعه کشی دارن هم اقدام کرده و پس از روتوش عکس، مبالغی رو هم از این راه به جیب میزنن.

گروهی از سود جویان گرین کارتی هم به واسطه مقولات روتوش عکس و مسائل فنی مربوط به عکس خود که موقع ثبت نام باید وارد کرد، نسبت به درآمد زایی از راه اینستاگرام و تلگرام اقدام می کنن که در چند روز آینده هم زیاد می شه.

رواج ثبت نام هزاران نفر از هموطنان در کافی نتای شهرهای جور واجور کشور در حالی با روشای و اخذ مبالغی جور واجور صورت میگیره که طبق گفته های سرهنگ خلیل هلالی، رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی، فعالیت کافی نتا و مراکز خدمانت رایانه ای کشور واسه ثبت نام لاتاری و دریافت گرین کارت، غیر قانونیه و پلیس با متخلفان برابر قانون برخورد می کنه.

با وجود هشدارای پلیس اماکن و حتی  پلیس سایبر نسبت به بحث ثبت نام و کلاهبرداری از کاربران و سو، به کار گیری بی اطلاعی اونا، هم اونقدر درگاهای اینترنتی نامعلوم الهویه که تنها نشانی اونا، ای میل در GMAIL بوده یا آی دی تلگرام، نسبت به سرویس دهی به طیفایی از کاربران مشغول هستن و کافی نتا هم از این قانون مسنثتی نیستن.

این که به چه دلیل پلیس با وجود تابلوای بزرگ و کوچیکی که امروزه بر در و دیوار شهرا درباره ثبت نام قرعه کشی گرین کارت در کافی نتا و بعضی از آتلیهای عکاسی! دیده می شه، برخوردی قاطعی انجام نداده، موضوعیه که باید مورد بررسی قرار بگیره.
چون که بعضی از هموطنان عزیز، بدون اگاهی و تسلط اطلاعاتی از چند و چون ماجرای قرعه کشی گرین کارت، در دام متخلفان مجازی و حقوقی قرار می گیرن.

پیشنهادای روزیاتویی

۱- با امید به اینکه پلیس همیشه بیدار سایبر کشورمون، پرتالای فعالی که به صورت غیر قانونی  و بدون نام و نشون، به سرویس دهی غیر قانونی در فضای جامعه اطلاعاتی کشور به خصوص در این بخش فرا ملی مشغول هستن، شناسایی و برخورد قانونی با اونا بکنه تا از تضییع حقوق هزاران کاربر ناآگاه جلوگیری شه.

۲- پلیس اماکن نیروی انتظامی با در نظر گرفتن غیر قانونی بودن ثبت نام خواهندگان قرعه کشی گرین کارت در کافی نتا و به خاطر جلوگیری از سو، استفاده مالی و اطلاعاتی از مراجعه کنندگان این مراکز، نسبت به اطلاع رسانی این موضوع در صنوف مربوطه اقدام کنه.

۳- رسانه ملی با در نظر گرفتن حساسیت موضوعی که واسه کاربران ایرونی اینترنت درباره ثبت نام هست، مطلوبه تا درباره ترفندهای سو،‌ استفاده مالی و هویتی از اونا در فضای مجازی و کافی نتا و امثالهم، اطلاع رسانی زیادی رو بکنه تا از قربونی شدن کاربران بیش تری جلوگیری شه.

۴- هیچ شخص حقیقی یا حقوقی در ایران یا بیرون مرز کشور، امکان اطلاع رسانی درباره نتیجه قرعه کشی و آسون کردن  و تسریع روند ثبت نامی و تضمین برنده شدن افراد رو نداره و اگه با اینجور آگهیایی در فضای مجازی یا غیر  مجازی مواجه شدید، مراتب رو به پلیس سایبر یا وزارت اطلاعات مشخص کنین.

۵- سرویس دهی اینترنتی مانند ثبت اسمای چند ده هزار تومانی در برنامه قرعه کشی که در بعضی از کافی شاپای مراکز استانا بعضی وقتا مشاهده می شه، موضوعیه که مثل تراژدی تزریق بوتاکس در آرایشگاهای زنونه، جای تامل داره!

با امید به اینکه در سالای آینده، تماشاگر گرفتار شدن تعداد کم تری از شهروندان در دام کلاهبرداران مجازی و کافی نتی با شگردهای مربوط به ثبت نام قرعه کشی کارت اقامت باشیم.

[ منابع: خبرگزاری مهر، خبرگزاری ایسنا، پلیس سایبر ]

گلرخ اصیل

Next Post

آیا می توان با خوردن پیتزا وزن کم کرد؟

د تیر 21 , 1400
تقریبا همه افراد وقتی رژیم لاغری می گیرن، با دیدن غذاهای موردعلاقه شون هیجان زده شده و دهانشون آب میفته. تصور کنین که متخصص تغذیه خوردن پیتزا، برگرهای آب‌دار و سیب‌زمینی سرخ کرده رو براتون قدغن کرده و همه این خوراکیا در مقابل چشماتون قرار دارن، چه می کنین؟ مطمئنا […]

You May Like