۱۵ بیماری که در میان زنان شایع تر از مردان هستند

جدا از بیماریای به اصطلاح زنونه ای مثل سرطان رحم و چیزای دیگه ای به جز اینا که خاص ساختار بدنی زنان هستن و پس فقط در زنان رو گرفتار می کنن، بیماریایی هم وجود دارن که بر خلاف اینکه مخصوص جنس خاصی نیستن، اما در بین زنان شایع تر از مردان هستن. این مسأله دلیلای زیادی داره، مثل بعضی ویژگیای فیزیولوژیکی زنان که اونا رو بیشتر از مردان مستعد دچار شدن به این بیماریا می کنه.
حتی تجربه های اجتماعی و شخصی زنان هم در این مسأله مؤثره. در ادامه با بیماریایی آشنا میشیم که زنان رو بیشتر از مردان گرفتار می کنن.

۱- آرتروز

خطر دچار شدن به مریضی آرتروز در زنان، ۳ برابر بیشتر از مردونه. شایدً ساختار بدنی زنان در این مسأله نقش داره، چون زنان در مقایسه با مردان، مفاصل و تاندونای انعطاف پذیرتری دارن. این انعطاف پذیری هرچند موقع بارداری و زایمان به کمک اونا میاد، اما در عین حال زنان رو در خطر رگ به رگ شدن و شکلای جور واجور صدمات قرار میده، مسأله ای که منتهی به دچار شدن به آرتروز در آینده می شه.
علاوه بر این، زنان کفلای پهن تری دارن، ویژگی ای که ممکنه روی توازن زانوها اثر بزاره و به اونا فشار وارد کنه.
خطر دچار شدن به آرتزوز در زنان بالای ۵۰ سال بیشتره. کمبود هورمون زنونه استروژن در این مسأله نقش داره، چون استروژن از غضروفا و مفاصل در برابر التهاب مراقبت می کنه.
فعالیت فیزیکی و حفظ بدن تو یه وزن مناسب، می تونه خطر مریضی آرتروز رو کم کنه.

۲- فراموشی

در گذشته تصور می شد چون خطر دچار شدن به مریضی فراموشی با بالا رفتن سن زیاد میشه و زنان بیشتر از مردان عمر می کنن، زنا بیشتر به این مریضی گرفتار می شن.
اما تحقیقات جدید نشون میده که شایدً عوامل دیگری در این مسأله نقش دارن. یکی از این عوامل ژنتیک و دیگری تغییرات هورمونیه. یائسگی و افت سطح هورمون زنونه استروژن که به صورت میانگین از سن ۵۱ سالگی شروع می شه، شایدً در این مسأله تاثیردارن. واسه کاهش خطر دچار شدن به این مریضی، ذهن و بدن خود رو فعال نگه دارین، به اندازه کافی بخوابین و رژیم غذایی سالمی داشته باشین. درمانای پزشکی فقط می تونن سرعت پیشرفت این مریضی رو کم کنن، اما توانایی متوقف کردن اونو ندارن.

 

۳- افسردگی

 

احتمال دچار شدن به افسردگی در زنان ۲ برابر بیشتر از مردونه. زنان در مقایسه با مردان از نظر بیولوژیکی استعداد بیشتری در دچار شدن به افسردگی دارن و شیمی اعصاب اونا هم متغیرتر از مردونه. تغییرات هورمونی ماهانه و همینطور تغییرات و نوسانات هورمونی ای که بعد از زایمان و در دوره یائسگی رخ میدن، خطر دچار شدن به افسردگی رو بیشتر می کنن. چگونگی فکر کردن و پردازش احساسات و همینطور داخلی کردن اضطراب، می تونه کارکرد مغز رو در قسمتایی از اون کم کنه که مسئولیت تنظیم روحیه رو برعهده دارن. اگه احساس ناامیدی می کنین، زودرنج شدین یا احساس می کنین در هم شکسته اید، به دکتر متخصص مراجعه کنین.

۴- مریضی قلبی

مریضی قلبی هرچند یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در بین مردان و زنونه، اما احتمال مرگ بعد از حمله قلبی در زنان بیشتر از مردونه. اینکه به چه دلیل طی یه سال بعد از حمله قلبی، زنا بیشتر فوت می کنن، مسأله ایه که هنوز مورد بحثه. یکی از عادی ترین دلایلی که واسه اون مطرح می شه اینه که زنائی که به مریضی قلبی گرفتار می شن، در مقایسه با مردان همسن خود «بیمارتر» هستن، یا مشکلاتی مثل دیابت، فیبریلاسیون دهلیزی و مصرف سیگار رو بیشتر از مردان به طور همزمان باهم دارن. علاوه بر این، از اونجایی که زنان بیشتر وقتا نشونه های غیر معمولی در ناحیه قفسه سینه خود دارن، این مسأله باعث غفلت اونا و در نتیجه تأخیر در مراجعه به دکتر و تشخیص مریضی می شه.

همین امر شرایط رو بدتر می کنه.

واسه کاهش خطر دچار شدن به مریضی قلبی، ۵ روز در هفته به مدت نیم ساعت ورزش کنین، رژیم غذایی سالمی داشته باشین و به طور مرتب آزمایش کلسترول، دیابت و فشار خون بدین.

۵- اضطراب

احتمال اضطراب در زنان در مقایسه با مردان بیشتر از ۲ برابره. تحقیقات نشون میده نوسانات هورمونی می تونه ایجاد کننده احساس اضطراب شه، مخصوصا پایین بودن سطح عامل آزادکننده کورتیکوتروپین، هورمونی که واکنشای اضطرابی رو تنظیم می کنه.
از اونجایی که این عامل در بدن زنان سطح پایین تری داره، این مسأله اونا رو ۲ برابر بیشتر از مردان در برابر مشکلات مربوط به اضطراب ضعیف می کنه.
علاوه بر این، اضطراب فقط اثر روانی نداره. تحقیقی نشون داده زنائی که بیشترین سطح از اضطراب رو تجربه می کنن، در مقایسه با زنائی کمترین سطح از اضطراب رو دارن، احتمال حمله قلبی در اونا ۵۹ درصد بیشتر و احتمال مرگ بر اثر یکی از حملات قلبی ۳۱ درصد بیشتره. اگه فکرا مضطربانه ای دارین که فعالیتای روزمره شما رو دچار مشکل می کنن و نشونه های فیزیکی ای مثل تپش قلب و تنگی نفس در خود می بینین، به دکتر متخصص مراجعه کنین.

۶- مشکل اضطراب بعد از آسیب روانی

احتمال دچار شدن به مشکل اضطراب بعد از آسیب روانی در زنان ۲ برابر بیشتر از مردونه، چون اونا بیشتر در برابر سوء کاربرده های عاطفی، جنسی و فیزیکی هستن. هم اینکه احتمال تجربه آسیبای روانی در سنین پایین در دختران بیشتر از پسرانه. اگه در گذشته آسیب روحی ای رو تجربه کردین و حالا کابوس می بینین، دچار بی خوابی، افسردگی یا اضطراب هستین، مراجعه به دکتر متخصص می تونه به شما کمک کنه.

۷- مشکلات مربوط به دستگاه های ادراری و تناسلی

ساختار بدنی زنان مهم ترین دلیل بیشتر بودن عفونتای مجرای ادرار و بی اختیاری ادراری در زنان در مقایسه با مردونه. پیشابراه زنان تقریباً در نزدیکی واژن و مقعد اونا قرار داره، یعنی نقاطی که باکتریای زیادی در اونجا زندگی می کنن و همین مسأله خطر عفونتای مجرای ادرار رو در زنان بیشتر می کنه.
زایمان، سن و چاقی هم احتمال بی اختیاری ادراری رو در زنان بیشتر می کنن. زایمان روی ماهیچه های کف لگن فشار وارد می کنه، در حالی که این ماهیچه ها تکیه گاه مهمی واسه مثانه و گردنه اون هستن و این فشارها می تونن اثرات طولانی یه مدت بر بدن داشته باشن. نوشیدن به اندازه آب می تونه به جلوگیری از عفونتای مجرای ادرار کمک کنه و ورزشای مخصوص کف لگن هم می توننند به پیشگیری از بی اختیاری ادراری کمک کنن.

۸- لوپوس

لوپوس یه جور مریضی خود ایمنیه که زنان بیشتر از مردان به اون گرفتار می شن.
«خود ایمنی» به این معنا هستش که بدن به بافتای خودش حمله می بره. مریضی لوپوس می تونه روی هر یک تیکه از بدن، از پوست گرفته تا اندامای داخلی، اثر بزاره. از اونجایی که این مریضی در زنان جوون تر شایع تره، بنظر میاد که شایدً بالاتر بودن سطح هورمون زنونه استروژن به همراه عوامل محیطی، باعث این مریضی می شه.
هم اینکه تحقیقات جدید در بخش ژنتیک نشون داده وجود دو کروموزوم ایکس در زنان، خطر دچار شدن به لوپوس رو در اونا بالا می بره. از اونجایی که این مریضی نشونه های جور واجور و مبهمی داره، تشخیص اون می تونه سخت باشه، اما اگه دچار دردهای عضلانی یا مفصلی هستین، ضایعه پوستی ای روی صورت تون به وجود اومده، احساس خستگی می کنین و از احساس درد در قفسه سینه رنج می برید، به دکتر مراجعه کنین. این مریضی هیچ درمان قطعی ای نداره، اما با مصرف دارو و تغییر در سبک زندگی میشه اونو کنترل کرد و نشونه های اونو کم کرد.

مطلب دیگر :   راهنمای شرکت در آزمون عملی کنکور هنر

۹- مشکلات غذایی

محققان هنوز در مورد دلیل بروز آنورکسی (بی اشتهایی عصبی)، بولیمی (پرخوری عصبی) و دیگر مشکلات غذایی مطمئن نیستن، اما شایدً ترکیبی از ویژگیای بیولوژیک و تجربه های اجتماعی باعث می شه زنان بیشتر از مردان به این مشکلات گرفتار شن. زنان بیشتر از هر مریضی روحی دیگری، بر اثر مشکل آنورکسی از دنیا می رن. از اونجایی که جامعه اهداف کمال گرایانه و دست نیافتنی ای در مورد زیبایی زنان تعیین می کنه، اونا بیشتر از مردان مستعد مشکلات غذایی و مشکلات مربوط به مسأله تصویر بدنی هستن. دختران از سنین بسیار پایین درگیر مباحث و مسائل مربوط به لاغری و زیبایی می شن.
هم اینکه شیمی مغز و ویزگیای روانشناختی زنان، اونا رو بیشتر از مردان مستعد این مشکلات می کنه.
اگه عادتای غذایی ناسالمی دارین، به دکتر متخصص مراجعه کنین.

۱۰- بیماریای مقاربتی

هرچند احتمال دچار شدن به بیماریای مقاربتی در مردان و زنان به یه اندازه س، اما این بیماریا اثرات بسیاری شدیدتری بر زنان دارن. ساختار بدنی زنان کار تشخیص نشونه های این بیماریا رو سخت تر می کنه و خیلی از این عفونتا هم غیر قابل تشخیص هستن. در نتیجه، احتمال درگیری با اثرات دراز مدت بیماریای مقاربتی، مثل مریضی التهابی لگن و ناباروری به وجود اومده به وسیله بیماریایی مانند کلامیدیا و سوزاک، در زنان بیشتره. هرپس و سفلیس هم می تونن واسه زنان و بچه اونا در دوران بارداری خطرناک باشن و ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) می تونه منتهی به سرطان دهانه رحم شه.
هرچند خیلی از بیماریای مقاربتی نشونه خاصی ندارن، اما اگه متوجه هر گونه نشونه عجیبی مثل احساس سوزش در ناحیه واژن، ترشحات غیر عادی، ادرار دردناک، یا شکم درد در خود شدید، به دکتر مراجعه کنین. پیشگیری بهترین راه مقابله با بیماریای مقاربتیه، پس واکسن اچ پی ایشون بزنین، از کاندوم استفاده کنین و بعضی وقتا آزمایش بدین.

۱۱- سندرم خستگی طولانی

این سندرم که مهم ترین نشونه اون خستگی شدیده، احتمال دچار شدن به اون در زنان ۴ برابر بیشتر از مردونه. دلیل بروز این سندرم هنوز به طور کاملً مشخص نیس، تشخیص ان می تونه سخت باشه و هیچ درمان تأیید شده ای واسه اون وجود نداره. اما تحییقات جدید درباره دلیل ابتلای بعضی زنان به این سندرم نشون میده وجود بعضی پروتئینا یا سیتوکینا در خون می تونه التهاب بدن رو زیاد کنه و باعث بروز این سندرم شه.
سندرم خستگی طولانی هرچند نشونه هایی مثل بیماریای خود ایمنی داره، اما در این دسته جا نمی گیره. واقعا محققان با در نظر گرفتن یافته های خود فکر می کنن این سندرم یه مریضی التهابیه.

۱۲- سکته مغزی

زنان در مقایسه با مردان بیشتر دچار سکته مغزی می شن و آمار مرگ و میر به وجود اومده به وسیله اون در زنان بیشتر از مردونه. خطر سکته مغزی در زنائی که قرصای ضد بارداری مصرف می کنن، تحت درمان جایگزینی هورمون با دوزهای بالایی از استروژن هستن و همینطور زنان باردار و زنائی که تازگیا زایمان کردن، بیشتره. افزایش سطح هورمونا اثر انعقادی بر خون داره، پس با بالا رفتن سطح هورمونا یا تغییر سریع در اندازه اونا، خون می تونه خیلی راحت لخته شه.
مشکلات به وجود اومده به وسیله بارداری مثل پره اکلامپسی هم می تونه خطر سکته مغزی رو در دراز مدت بالا ببره. علاوه بر این، زنان بیشتر مستعد دیگه خطر فاکتورهای سکته مغزی مثل بیماریای خودایمنی، میگرن و افسردگی هستن. با داشتن یه رژیم غذایی سالم، ورزش، کنترل فشار خون و نبود مصرف سیگار، می تونین خطر سکته مغزی رو کم کنین.

۱۳- مریضی تیروئید

احتمال دچار شدن به مریضی تیروئید در زنان، ۵ تا ۸ برابر بیشتر از مردونه. مریضی کم کاری تیروئید، شایع ترین مشکل تیروئیدیه. در اثر این مریضی، غده تیروئید کمتر از مقداری که واسه تنظیم سوخت و ساز بدن لازمه، هورمون تولید می کنه.
اگه به کم کاری تیروئید گرفتار باشین، ۹۰ درصد احتمال داره که این مریضی در اثر مریضی خود ایمنی ای به نام تیروئیدیت هاشیموتو به وجود اومده باشه. نشونه های تیروئیدیت هاشیموتو یعنی زیاد شدن وزن، سر درد، افسردگی، خستگی، سردی دستا و پاها، یبوست، خشکی پوست، ریزش مو یا کم پشت شدن موها، خشک و دردناک شدن مفاصل،  دردهای عضلانی، ضعف حافظه یا «مه آلودگی مغزی» و شدید یا بی نظم بودن قاعدگی در زنان. حالا خوبیش اینه این مریضی با یه آزمایش خون ساده، خیلی راحت قابل تشخیصه و با مصرف دارو درمان می شه.

 

۱۴- ام اس

 

ام اس دیگه مریضی خود ایمنی ایه که زنان بیشتر از مردان به اون گرفتار می شن.
در اثر این مریضی، بدن به عصبای درون مغز و نخاع حمله می بره، که نتیجه اون احساس درد، بی حسی و ضعفه. شایدً بیشتر بودن چربی بدنی زنان باعث بیشتر شدن التهاب می شه، مسأله ای که در بروز مریضی ام اس نقش داره.
عوامل هورمونی و تفاوتای جنسیتی در مغز هم شایدً در دچار شدن به این مریضی نقش دارن. درمان قطعی ای واسه این مریضی پیدا نشده، اما روشی واسه کم کردن سرعت پیشرفت ام اس هست که شامل درمانای فیزیکی، مصرف دارو و تغییر در سسبک زندگی می شه.

۱۵- سلیاک

سلیاک که با نام نبود تحمل گلوتن هم شناخته می شه، یه مریضی خود ایمنیه که در اثر اون، بدن به سیستم گوارشی خود حمله می بره و نشونه های اون عبارتند از اسهال، نفخ، گاز شکم و سوزش معده. بیشتر از نصف جمعیت مبتلایان به این مریضی رو زنان تشکیل میدن.
نشونه های این مریضی ممکنه با سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته شه که اونم در زنان شایع تر از مردونه. مصرف غذاهای بدون گلوتن می تونه نشونه های بیماریای سلیاک رو کم کنه.
باحال اینکه، مریضی هاشیموتو -که قبلاً به اون پرداخته شد- با بقیه بیماریای خود ایمنی مثل سلیاک هم در رابطه هستن. واقعا، مریضی هاشیموتو بیشتر همزمان با مریضی سلیاک اتفاق می افته، یعنی اگه به یکی از این دو مریضی گرفتار باشین، خطر داشتن هر دوی این بیماریا در شما بالاتره. دلیل این مسأله اون هستش که همون ژنی که خطر مریضی سلیاک رو بالا می بره، خطر دچار شدن به تیروئیدیت هاشیموتو رو هم زیاد می کنه.

گلرخ اصیل

Next Post

آیا می توان با خوردن پیتزا وزن کم کرد؟

د تیر 21 , 1400
تقریبا همه افراد وقتی رژیم لاغری می گیرن، با دیدن غذاهای موردعلاقه شون هیجان زده شده و دهانشون آب میفته. تصور کنین که متخصص تغذیه خوردن پیتزا، برگرهای آب‌دار و سیب‌زمینی سرخ کرده رو براتون قدغن کرده و همه این خوراکیا در مقابل چشماتون قرار دارن، چه می کنین؟ مطمئنا […]

You May Like