تراژدی برای مصرف «شیر»: ۴ برابر استاندارد جهانی، نوشابه می‌نوشیم!

نوشابه و فست فود خوری ایرانیا، مثل مصرف برق و برنج و گاز و بنزین و شکر و نمک، در حال رکورد شکنی جهانیه و این موضوع با پیر شدن جمعیت و افزایش هزینه های بهداشت و درمان، اقتصاد و صنعت سلامت کشور رو تهدید می کنه.
تعداد داروخانه ها با تعداد قنادیا و فست فود خونها در ۳۱ استان کشور، با هم در حال رشده و همون صفایی که در فست فود فروشیا تماشاگر هستیم، بعضی وقتا پشت صندوق داروخانه ها هم مشاهده می شه.
صفایی که بعضی وقتا نه براساس نسخه دکتر، بلکه خود درمانی و خود تشخیصی اینترنتی، اونا رو روونه داروخانهای شبانه روزی می کنه!

تقریبا سبک غذا خوردن و رژیم غذایی جامعه امروز ایران، شباهت زیادی با سبک رانندگی کردن و دیگه مهارتای اجتماعی داره.
این وسط، گرانی و نوسانات اقتصادی هم بخشی از جامعه رو به آشغال خوری می بره! سبک زندگی دیجیتالی و تماشای  غول برگر و زاپاتاها و اسمای عجیب و غریب دیگه هم، در تشویق مردم به خصوص جوانان به هدر دادن پول و وقت خود در فست فود خونهای کشور، موثره. فست فود خونهایی که بعضی وقتا نام غذاهایشان رو به زبون اسپانیایی یا ایتالیایی می نویسند تا بیشتر به یاد غربزدگی مرحوم آل احمد باشیم!

گرانی مصرف شیر رو نصف کرد.

براساس سبد غذایی پیشنهادی از طرف دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر ایرانی در روز باید دست کم ٢۵٠ گرم شیر مصرف کنه، اما رئیس اتحادیه صنایع لبنی ایران گفته که   این میزان حالا واسه هر فرد  ١٣٨  گرم در روز و  ۵٠ لیتر در ‌ساله.

اون درحالی نسبت به کاهش سرانه مصرف شیر در ایران بیان نگرانی می‌کنه که آمارهای اعلامی از طرف مرکز آمار نشون می‌دهد که  لبنیات تو یه‌سال گذشته ٣بار طعم زیاد شدن قیمت رو چشیده‌ است. یه حساب‌کتاب سرانگشتی نشون می‌دهد اگه هر فرد ایرونی قرار باشه طبق پیشنهاد وزارت بهداشت رفتار کنه، ماهانه چیزی حدود ٣٣هزار تومن  و یه خونواده چهار نفره ١٣٢هزار  تومن صرف خرید شیر کنه.
این درحالیه که دست کم دستمزد کارگران واسه امسال یه میلیون و ١١۴‌هزار تومن تعیین شده.

وقتی کارخانجات  دست به دامن  نوستالوژی‌ها می‌شن 

حالا بعضی از کارخانجات صنایع لبنی تلاش دارن تا با زنده کردن نوستالوژی‌های دهه شصتی‌ها و عرضه دوباره شیر در شیشه‌های یه لیتری بازار کساد این روزا رو کمی رونق بخشن. اسماعیلی، دبیر اتحادیه صنایع لبنی می‌گوید: «عرضه شیر در شیشه هزینه بالاتری از بسته‌بندی‌های یه بار مصرف واسه تولیدکنندگان داره، با این وجود واسه فروش بیشتر و تشویق مردم به به کار گیری شیر دست به این کار می‌زنند.» اون طور که این فعال صنفی می‌گوید: «بعضی از کارخانجات شیشه‌های فروش شیر رو پس نمی‌گیرند و اونایی هم که خریدارند و مجبورن شیشه رو برگردونن، هزینه بالایی رو صرف شست‌وشوی اون می‌کنن.»

مطلب دیگر :   معرفی سرفصل و منابع رشته کارشناسی ارشد علوم اقتصادی «گرایش اقتصاد انرژی»

مصرف نوشابه:  ۴ برابر استاندارد جهانی، شیر یه‌چهارم 

شهریور پارسال بود که زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از کاهش ٣٧‌درصدی مصرف شیر بعد از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داده بود.  آمارها نشون می‌دهد که هر خونواده در ‌سال ۱۳۸۹ هفته‌ای ۴.۵ لیتر شیر مصرف می‌کرد، اما با قطع یارانه، این اندازه در‌ سال ۱۳۹۰ تا هفته‌ای تقریبا ۳ لیتر پایین اومد و با ادامه روند نزولی، مصرف متوسط شیر در ‌سال ۱۳۹۵ به هفته‌ای ۲.۳ لیتر کم شد.
یه نکته باحال در ‌سال ۱۳۹۰ اینه که همزمان با قطع یارانه شیر و کاهش شدید مصرف اون، مصرف ماست کمی زیاد شد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت مصرف شیر و لبنیات رو در سبد غذایی ایرانیان بسیار کمتر از حد مطلوب تعریف می‌کنه:  «هر ایرانی هرساله فقط ٧٠ کیلوگرم شیر مصرف می‌کنه، در حالی که هر فرد اروپایی هرساله ٣٠٠ کیلوگرم شیر می‌خورد و توصیه سازمان بهداشت جهانی اینه که هر فرد در‌ سال دست کم ١۶۵کیلوگرم شیر بخوره.»

اما این روزا  با گرانی لبنیات شرایط واسه مردم سخت‌تر هم شده، به‌طوری که رئیس اتحادیه صنایع لبنی عقیده داره سرانه مصرف شیر به کمتر از ۵٠ لیتر در ‌سال رسیده. ایرونی که با مصرف هرساله ۴٢ لیتر چهار برابر متوسط جهانی  نوشابه مصرف می‌کنه، حالا حدود یه‌چهارم استانداردهای جهانی و یه‌ششم اروپایی‌ها لبنیات می‌خورد.

جالبه که بدونین ایرانیان هرساله ۳‌میلیارد لیتر نوشابه مصرف و حدود ۴‌هزار‌میلیارد تومن (برابر یه ماه یارانه در کشور) هزینه صرف خرید نوشابه می‌کنن. با در نظر گرفتن نتیجه های نبود‌به کار گیری فرآورده‌های لبنی در سلامت افراد، سرانه پایین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور ایران باعث شده در بخش سلامت هزینه بالایی جهت رفع پوکی استخون بپردازه. درحالی‌که پوکی استخون در دنیا بالای سن ٧۵‌سال اتفاق می‌افتد، این رقم در کشور ایران به زیر ۵٠‌سال رسیده، یعنی بیشتر از ٢۵‌سال پایین‌تر از کل دنیا که این مسأله باعث نگرانیه.

شیر در سال جاری،۳ مرتبه گران شد.

الان هر لیتر شیر حدود ۳۹۰۰ تومن قیمت داره.
اما هر لیتر آب در مغازه ها، ۱۰۰۰ تومن و هر لیتر بنزین هم ۱۰۰۰ تومن و هر لیتر  نوشابه ۲۵۰۰ تومن! این وسط نباید همه تقصیرها رو گردن مصرف کننده انداخت. دولت باید بیشتر بجنبد!

گرانی هر لیتر شیر باعث تشویق مردم به نوشابه های گاز دار می شه؟

گلرخ اصیل

Next Post

آیا می توان با خوردن پیتزا وزن کم کرد؟

د تیر 21 , 1400
تقریبا همه افراد وقتی رژیم لاغری می گیرن، با دیدن غذاهای موردعلاقه شون هیجان زده شده و دهانشون آب میفته. تصور کنین که متخصص تغذیه خوردن پیتزا، برگرهای آب‌دار و سیب‌زمینی سرخ کرده رو براتون قدغن کرده و همه این خوراکیا در مقابل چشماتون قرار دارن، چه می کنین؟ مطمئنا […]

You May Like