12 نشانه کمبود ویتامین C

: مجموعه: بیماریا و راه درمان

: 12 نشونه کمبود ویتامین C

موخوره و حتی شکنندگی ناخنا می تونن نشونه ای از سطوح کم ویتامین C باشن

 

شاید میدونید که مصرف ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از مریضی مانند سرماخوردگی یا کاهش شدت اون کمک می کنه، اما این تنها دلیلی نیس که باید مصرف اینجور آنتی اکسیدان مهمی رو جدی بگیرین.

 

مصرف ویتامین C کم می تونه به شکلای جور واجور مختلفی از مشکلات سلامت منجر شه که از احساس خستگی همیشگی تا خونریزیای بی دلیل در دهن رو شامل می شن. خبر خوب اینه که معمولا مصرف مواد غذایی پر از ویتامین C یا مکمل طی یه وقتی کوتاه کمبود این ماده مغذی رو برطرف می کنه. در ادامه با بعضی از نشونه های مهم کمبود ویتامین C بیشتر آشنا میشیم.

 

لثه های ملتهب و خونریزی از اونا

یکی از شناخته شده ترین نشونه های کمبود ویتامین C خونریزی آسون از لثه ها، مخصوصا هنگام مسواک زدن یا به کار گیری نخ دندون است. لثه های متورم از التهاب حکایت داره و مصرف ویتامین C به عنوان یه آنتی اکسیدان می تونه به بهتر شدن اون کمک کنه. تحقیقات نشون دادن که مصرف ویتامین C کافی با سلامت بهتر لثه پیوند خورده.

 

شل شدن دندانا

در کنار خونریزی و احساس درد در لثه ها، کمبود ویتامین C می تونه به شل شدن دندانا هم منجر شه. ضعف استخون، غضروف، دندانا و بافت همبند می تونه به شل شدن و پوسیدگی دندون ها و در آخر از دست دادن دندون منجر شه.

لثه های ناسالم و دیگه ضعفای ساختاری به واسطه کمبود ویتامین C می تونن موجب شل شدن و حتی افتادن دندانا شن.

 

خونریزی از بینی

خونریزی از بینی می تونه واسه خیلیا اتفاق بیفته و ارتفاع زیاد یا خشکی دلیل اون باشه، اما این شرایط یکی از نشونه های کمبود ویتامین C هم حساب می شه.

رگای خونی در بینی واسه حفظ استواری خود به کلاژن وابسته هستن و ویتامین C واسه تولید کلاژن لازمه. خونریزی از بینی وقتی اتفاق می افته که رگای خونی کوچیک در این قسمت از بدن پاره می شن، از این رو خون دماغ شدن های تکراری می تونه نشونه ای از ضعف رگای خونی در بینی باشه.

 

پوست خشک و زبر

کلاژن پوست رو انعطاف پذیر نگه می داره و ظاهری جوون به اون می بخشه و بر همین اساسه که خیلی از اجناس زیبایی شامل کلاژن هستن. از این رو، جای حیرت زدگی نیس که کمبود ویتامین C اثر منفی بر ظاهر و بافت بزرگترین اندام بدن آدم داشته باشه.

وقتی که بدن با کمبود ویتامین C روبرو شدن، احتمال خشکی، زبری، پوسته پوسته و قهوه ای رنگ شدن پوست هم زیاد می شه. این شرایط به دلیل تولید کلاژن کم شکل میگیره.

 

موخوره

موخوره و حتی شکنندگی ناخن ها می تونن نشونه ای از سطوح کم ویتامین C باشن. از اونجایی که مو یه بافت غیر لازم در نظر گرفته می شه، مواد مغذی مانند ویتامین C قبل از این که در دسترس اون قرار بگیرن، اول به انداما و بافتای مهم تر ارسال می شن.

در شرایطی که ممکنه با بقیه نشونه های کمبود ویتامین C مواجه نباشین، بدن تغذیه بخشای دیگه با این ویتامین رو هدف قرار داده و از نعمت موی نورانی و ناخنایی قوی بی بهره میشین.

 

کمبود ویتامین C یکی از دلایل خستگی طولانی هستش

 

تغییرات خلقی

در شرایطی که ویتامین C بیشتر به واسطه توانایی خود در مقابله با بیماریای جسمی مشهوره، اما این ماده مغذی می تونه به همون اندازه در دوری از مسائل روانی هم نقش داشته باشه. کمبود ویتامین C می تونه موجب آسیب عصبی شه و اضافه کردن این ماده مغذی به رژیم غذایی می تونه علائم اضطراب، افسردگی و مشکل دو قطبی رو بهتر کرده یا برعکس کنه.

 

خستگی طولانی

دلیلای زیادی می تونن به احساس خستگی طولانی منجر شن، اما کمبود ویتامین C یکی از مواردیه که نباید ندیده گرفته شه. علائم اولیه ممکنه شامل مریضی و خستگی باشن که شاید در نتیجه بیوستنز خراب کارنیتین شکل می گیرن.

کارنیتین ماده ایه که واسه کمک به انتقال اسیدهای چرب اساسی به سلولای تولیدکننده انرژی به وسیله بدن تولید می شه.

 

زیاد شدن وزن

اگه ورزش می کنین و رژیم غذایی خوبی دارین، اما بازم وزن اضافه می کنین، ممکنه سطوح کم ویتامین C دلیل تشکیل این شرایط باشه.

ویتامین C به پشتیبانی از تولید انرژی به وسیله سلولا کمک می کنه و سطوح کم این ماده مغذی با آهنگ کنه سوخت و ساز پیوند خورده. سوخت و ساز آهسته احتمال زیاد شدن وزن رو بیشتر می کنه. جای حیرت زدگی نیس که این اثر کمبود ویتامین C با احساس خستگی همزمان شه.

 

کبودی

بدن بعضی افراد خیلی راحت کبود می شه و مشخص شده که دلایل پزشکی از جمله کمبود ویتامین C می تونن پشت این اتفاق قرار دارا باشن.

جدا از افزایش سن، اعتیاد به الکل، و اثرات جانبی بعضی داروها، کمبود ویتامین C می تونه یکی از دلایل کبود شدن راحت بدن آدم باشه.

 

سطوح کم آهن

بعضی ویتامینا، مواد معدنی و عناصر واسه ارائه بهترین نتیجه به مواد دیگه وابسته هستن و ویتامین C و آهن از اینجور رابطه ای بهره مند هستن. بدن دو نوع آهن رو جذب می کنه که شامل هم و غیرهم می شن. در شرایطی که آهن هم معمولا از منابع حیوونی سرچشمه میگیره و خیلی راحت جذب می شه، آهن غیرهم این جور نیس.

آهن غیرهم معمولا از منابع گیاهی سرچشمه میگیره و خیلی راحت در بدن جذب نمی شه. ویتامین C به بدن در جذب مفیدتر آهن غیرهم کمک می کنه و نشون داده که نشانگری قوی واسه وضعیت آهن حساب می شه. کمبود آهن و ویتامین C معمولا دست در دست همدیگه دارن.

 

مصرف ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از مریضی کمک می کنه

 

مفاصل متورم و دردناک

سطوح کافی ویتامین C ممکنه به پیشگیری از شکلای جور واجور آرتریت کمک کنه، در شرایطی که مقدار زیادتر از اندازه اونم می تونه مشکل ساز باشه. البته مصرف زیادتر از اندازه ویتامین C بسیار نادره. مقدار مصرف پیشنهاد شده روزانه ویتامین C واسه زنان 75 میلی گرم و واسه مردان 90 میلی گرمه.

 

یافته های مطالعه ای که در دانشگاه دوک انجام شد، نشون داد در بدن سوژهای حیوونی که مقدار بسیار زیاد ویتامین C دریافت کرده بودن پروتئینی ترشح می شه که استخوانا رو تحت تاثیر قرار داده و تسریع آسیب مفصلی و درد در سوژهای گرفتار به آرتروز رو موجب شد.

مطالعه ای دیگه هم نشون داد آدمایی که کمبود ویتامین C دارن در مقایسه با افراد سالم سه برابر احتمال بیشتری داره به آرتریت روماتوئید گرفتار شن.

 

اسکوروی

این مریضی بسیار نادره، اما اگه در بدن خود به اندازه کافی ویتامین C نداشته باشین ممکنه نشونه های اسکوروی (Scurvy) رو تجربه کنین.

اسکوروی با سطوح کم ویتامین C پیوند خورده و می تونه به تشکیل نشونه هایی مانند خستگی زیادتر از اندازه، خونریزی بی دلیل، و ایجاد زخم در لثه منجر شه و هم اینکه درد و تورم در انداما رو داره.

 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *