نکاتی که برای انتخاب وکیل باید در نظر بگیریم

چه اختیاراتی به وکیل بدهیم؟

وکالتنامه‌ای که بین وکیل و موکل تنظیم می‌شود و به امضا می‌رسد شامل اطلاعاتی از جمله حدود اختیارات وکیل است؟ در این بخش باید چه موضوعاتی درج شود؟ یک وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: همان طوری که در مواد 35 و 36 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) به خوبی به آن اشاره شده است، وکیل در دادگاه‌ها تمام اختیارات راجع به دادرسی را داراست مگر مواردی که موکل آنها را از وی سلب کرده باشد.

وکیل دیگری ادامه می‌دهد: اصولاً‌ وکیل در وکالتنامه تکلیف به تصریح و ذکر اختیارات مندرج در مواد 35 و 36 قانون یاد شده را دارد که بر حسب موقعیت و وضعیت دادرسی تشخیص می‌دهد که چه مواردی را از موکل کسب اختیار کند.

ممکن است در یک دادرسی وکیلی نیازی نداشته باشد عین 14 مورد از اختیارات را داشته باشد و ممکن است در مواردی هم همه‌ آنها را نیاز داشته باشد. برای مثال، در مواردی که شما به وکیل اجازه می‌دهید که فقط پرونده را مطالعه کند، لازم نیست که همه موارد را جزو اختیارات وکیل در وکالتنامه تصریح کنید؛ بلکه از وی بخواهید که این وکالتنامه فقط برای مطالعه تنظیم شود چراکه ممکن است شما بخواهید پس از کسب اطلاع از محتویات پرونده، وکالت آن را به وکیل دیگری بدهید یا برعکس اگر شما وکالت در دادرسی را به وکیل دادید، بهتر است انتخاب اختیارات را به انتخاب وکیل بسپارید چون وی بهتر از شما و هر کس دیگری می‌داند، کدامیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین، شایسته است در چنین مواردی به وکیل خود اعتماد داشته باشید. هرچه وکیل در دادرسی از اختیارات بیشتری برخوردار باشد،‌ قدرت مانور و تصمیم‌گیری وکیل نیز در دادرسی در موقعیت‌های حساس بیشتر و بهتر می‌شود.

به طور کلی ، هر شخصی که با دیگری قرارداد وکالت امضا کرده باشد ، می تواند تحت عنوان مفهوم وکیل شناسایی شود ؛ به عنوان مثال اگر مردی به همسر خود وکالت در طلاق داده باشد تا هر زمان بخواهد خود را از طرف شوهر مطلقه کند ، این امر سبب می شود که زن وکیل مرد شود ؛ منتها فقط در موضوع طلاق .

اما آنچه که ما امروزه به لحاظ عرفی از لفظ وکیل برداشت می کنیم ، آن شخصی است که به وکالت از شخص دیگری در دادگاه ها و دادسرا ها و سایر مراجع قضایی حاضر می شود و دفاع از موکل خود را بر عهده می گیرد . بنابراین در پاسخ به این سوال که وکیل کیست ، باید گفت وکیل به شخصی گفته می شود که در آزمون وکالت کانون وکلا یا قوه قضاییه پذیرفته شده و پس از گذراندن دوره کارآموزی وکالت خود ، می تواند به شغل وکالت مشغول شود ؛ هر چند به لحاظ عرفی به کارآموزان وکالت نیز وکیل گفته می شود .

مطلب دیگر :   سن ایده آل برای درمان ایمپلنت دندان

در این فرض ، وکیل با عقد قرارداد الکترونیکی وکالت با موکل خود از برخی از حقوق ، اختیارات و همچنین تعهدات قانونی برخوردار می شود و می بایست به بهترین وجهی که می تواند از موکل خود دفاع نماید تا به حق و حقوق قانونی خود برسد ؛ هر چند هرگز نمی تواند تعهد کند نتیجه خاصی را برای موکل خود بگیرد .

زمانی می توانیم شخصی را وکیل دیگری تلقی کنیم که قرارداد وکالت ما بین آنها تنظیم شده باشد و حدود اختیارات و وظایف وکیل در آن مشخص شده باشد و به همین دلیل ، وکیل نمی تواند خارج از حد متعارف و خارج از حدود قرارداد اقدامی انجام دهد و در واقع ، هر چند شخص وکیل باشد ، خارج از حدود قرارداد تنظیم شده فی ما بین وکیل و موکل ، اختیاری ندارد .

در هنگام انتخاب وکیل خود باید به این موضوع توجه داشته باشید که وکیلی می تواند حق شما در مراجع قضائی بستاند که قانون را به درستی درک کند و پرونده شما را نیز بتواند به درستی با مفاد و تبصره های قانونی پیوند دهد. اگر وکیل درک کاملی از قانون نداشته باشد و موضوع پرونده شما را نیز به درستی درک نکند و نداند که باید از کدام مجرای قانونی پرونده شما را مورد بررسی قرار دهد، ممکن است روند بررسی پرونده شما با کندی مواجه شود و زمان زیادی را برای گرفتن حق خود از طریق قانون صرف کنید.
همچنین اگر وکیل درک درست و کاملی از قانون نداشته باشد احتمال این که پرونده شما با شکست نیز مواجه شود بسیار بالا خواهد بود.

 

وکیل ملک

گلرخ اصیل

Next Post

باربری مشهد

پ فروردین 10 , 1402
هزینه و نوع قیمت‌گذاری یکی از نکات مهم برای انتخاب باربری مناسب که یک عامل تعیین‌کننده است، نوع قیمت‌گذاری و هزینه دریافتی برای این کار است. این‌که قیمت کار چقدر است، معمولا جزو اولین سوالاتی‌ست که در ذهن نقش می‌بندد. بهتر است قبل از این‌که چشم‌بسته کار خود را به یک باربری […]

You May Like