13 راه برای ترک سیگار

13 راه واسه ترک سیگار

خیلی از افراد سیگاری، چندین بار تلاش می کنن تا سیگار رو ترک کنن و در آخر موفق می شن. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار رو ترک کنه و معتقد قولی که داده، بمونه.

1- دلیل ترک سیگار خود رو بدونین.

واسه ترک سیگار، باید دارای انگیزه قوی باشین. ممکنه شما بخواین خونواده خود رو از دود سیگار مراقبت کنین.

ممکنه به خاطر سرطان سینه از سیگار کشیدن دوری کنین، و یا حتی ممکنه واسه این که جوون تر به نظر برسین، سیگار رو ترک کنین.

بهترین دلیل رو انتخاب کنین و به خاطر دلیل خود با سیگار کشیدن مقابله کنین و بدونین که شما موفق ترین فرد در ترک سیگار هستین.

 

2- شکست نخورین.

95 درصد افراد سیگاری خواهان ترک سیگار، بدون درمان و یا مدیتیشن شکست می خورن. دلیل این اینه که نیکوتین موجود در سیگار یه ماده اعتیادآوره. کلا، مغز عادت کرده که هر روز مقداری نیکوتین رو وارد بدن کنه. در اثر از دست دادن نیکوتین، علائم کمبود اون ظاهر می شه.

 

3- ماده جانشین واسه نیکوتین پیدا کنین.

وقتی که تصمیم به ترک سیگار می گیرین، بدن به کمبود نیکوتین جواب میده. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی قراری هستش. ماده جانشین نیکوتین، این علائم رو کم می کنه.

تحقیقات نشون میده که آدامس و قرصای دارای نیکوتین می تونن شانس ترک سیگار رو تا دو برابر زیاد کنن.

 

4- قرصای نیکوتین دار رو بدون تجویز دکتر استفاده نکنین.

قرصایی وجود دارن که با تاثیر موادشیمیایی بر مغز، به کاهش سیگارکشیدن کمک می کنن. اونا هم اینکه باعث کاهش رضایتمندی از سیگار کشیدن می شن.

دیگه داروها، ممکنه به کم شدن نشونه های به وجود اومده به وسیله ترک سیگار کمک کنن. ولی همه این داروها رو باید تحت نظر دکتر استفاده کنین، نه به طور خودسرانه.

 

5- به تنهایی ترک نکنین.

به دوستان، اقوام و همکاران خودتون بگید که می خواین سیگار رو ترک کنین. دلگرمی و تشویق دور و بریا واسه ترک سیگار مهمه.

ممکنه نیاز داشته باشین که به یه گروه ترک کنندگان سیگار ملحق شید و یا با روانشناس صحبت کنین.

رفتار درمانی یکی از بهترین درمانا واسه ترک سیگار هستش.

شما می تونین واسه ترک موفقیت آمیز سیگار، رفتاردرمانی و مواد جانشین نیکوتین و روشای آرامش دهنده رو با هم به کار برید.

 

6- استرس خود رو کنترل کنین.

یکی از دلایلی که آدما به سمت سیگار می رن، اینه که نیکوتین اونا رو آروم می کنه.

وقتی که سیگار رو ترک کردین، باید یه راه واسه مقابله با استرس پیدا کنین. به کار گیری ماساژ و روشای آرامش دهنده مثل یوگا می تونه در این مورد کمک کنن.

بهتره در چند هفته اول ترک سیگار، از موقعیتای استرس زا دوری کنین

7- از مصرف الکل و مواد تحریک کننده واسه کشیدن سیگار دوری کنین.

بعضی فعالیتا ممکنه شما رو واسه کشیدن سیگار تشویق کنه. الکل یکی از مهم ترین اونا هستش.

اگه با نوشیدن قهوه، تمایل به سیکار کشیدن پیدا می کنین، واسه هفته های اول فقط مقداری چای بخورین.

اگه بعد از غذاخوردن تمایل به سیگار کشیدن پیدا می کنین، حتما یه کار دیگری بعد از غذا انجام بدین؛ مثلا دندون هاتون رو مسواک بزنین و یا آدامس بجوید.

 

8- خونه رو تمیز کنین.

بعد از کشیدن آخرین سیگار، بعد از اون تموم کبریتا، فندکا و جاسیگاریا رو دور بندازین.

تموم لباسا، فرشا و اثاثیه منزل رو که بوی سیگار گرفتن، بشورید. از تهویه هوا در منزل استفاده کنین تا از شر بوی بد سیگار خلاص شید.

در کل هر چیزی رو که باعث می شه یاد سیگار کشیدن بیفتید، از خودتون دور کنین.

 

9- تلاش کنین.

خیلی از افراد سیگاری، چندین بار تلاش می کنن تا سیگار رو ترک کنن و در آخر موفق می شن.

احساسات و شرایط ترک سیگار رو باید خود فرد بررسی کنه. باید خود فرد به خودش قول دهد که سیگار رو ترک کنه و معتقد قولی که داده، بمونه.

هرکی رو میشه براساس قولش سبک و سنگین کرد. پس، شمایی که درصدد ترک سیگار هستین به خودتون قول بدین تا مردم به قول شما اعتماد کنن و در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود موفق باشین.

 

10- راه برید.

فعالیت ورزشی به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کم شدن نشونه های ترک اون کمک می کنه.

وقتی که می خواین به سمت سیگار برید، ورزش کنین. حتی ورزشای ملایم (مثل پیاده روی) هم کمک کننده هستن.

کالری زیادی که در اثر ورزش کردن از دست می دین، جلوی زیاد شدن وزن بعد از ترک سیگار رو می گیره.

 

11- میوه و سبزی بخورین.

در طول ترک سیگار، رژیم لاغری نگیرید. تلاش کنین بیشتر، میوه ها و سبزیجات و اجناس لبنی کم چرب رو استفاده کنین. تحقیقات نشون داده که مصرف کردن این غذاها باعت نبود تمایل به کشیدن سیگار می شن.

 

12- واسه سلامتی، سیگار رو ترک کنین.

ترک کردن سیگار باعث می شه که در عرض 20 دقیقه، فشار خونتون پایین بیاد و سرعت ضربان قلبتون آروم تر شه.

در عرض یه روز، مقدار مونوکسید کربن خون به مقدار طبیعی خود برمیگرده.

در عرض 2 هفته تا 3 ماه، خطر حمله قلبی کم می شه و کارکرد ریه ها بهتر می شه.

فواید درازمدت ترک سیگار یعنی: کاهش مریضیای عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطانای دیگه.

 

13- ترک سیگار جایزه داره.

ترک سیگار علاوه بر امتیازات فوق العاده واسه سلامتی بدن، پول شما رو به هدر نمی ده و می تونین پول خود رو ذخیره کنین.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *