13 درمان طبیعی برای افسردگی

: 13 درمان طبیعی واسه افسردگی

۱۳ درمان طبیعی واسه افسردگی

دانستنیهای پزشکی

3 دیدگاه
4,923 بازدید

۱۳ درمان طبیعی واسه افسردگی:
 
از وقتی که  9 ساله بودم، تحت درمان افسردگی بودم. در اول داروهایی واسه اضطراب تجویز شد، اما کمی بعد واسه هر دو ، تحت درمان قرار گرفتم. در درجه ۳ من قادر به گفتن “من قرص مصرف میکنم چون یه نبود تعادل سروتونین در مغز من هست.” بودم.
 افسردگی مانند یه همراه و همدم ناخواسته بود که دائم به من چسبیده بود. با گذشت زمان، فهمیدم که کارای زیادی بغیر از داروهای تجویزی هست که به حفظ نوسانات خلق و خو و تحتِ کنترل قرار دادن اون کمک میکنه. اما به زمان و تلاش احتیاج دارن. من هنوزم داروها رو به طور کامل قطع نکردم، اما به امید روزی هستم که به طور کامل درمان شده ام.

۱٫    رژیم غذایی سالمی داشته باشین.
 غذا خوردن درست می تونه به خلق و خو کمک کنه، اما بعضی از مواد غذایی باعث افزایش سروتونین شده ، که  ماده ای شیمیایی در مغزه و منتهی به “خوشحالی” میشه. مثلا، پروزاک با کنترل بازجذب سروتونین،سطح اونو در مغز شما بالا می بره. بعضی از غذاها افزایش دهنده سروتونین هستن، و به افزایش سطح اون در حالت عادی کمک میکنن. اونا عبارتند از:
– روغن ماهی، غنی از اسیدهای چرب امگا-۳
چربی سالم مانند روغن نارگیل
 – روغن بزرک یا کتون
– آلبالو
– تخم مرغ

۲٫ از نوشیدن قهوه دوری کنین.
در حالی که ادعاهای زیادی در مورد امتیازات قهوه هست، اما واسه افسردگی به درد بخور نیس.درسته که کافئین باعث تغییر سریع در خلق و خو و افزایش شادی میشه، اما به مدت کوتاهیه و یهو فرو می ریزید. احساس خستگی بوجود میاره.کافئین می تونه سنتز سروتونین در مغز رو تحت تاثیر بذاره. افزایش ۵-HIA ،که یه جزء از سروتونینه، باعث دفع سروتونین در ادرار قهوه خورها میشه. و این باعث می شه اونا در خطر سطوح پایین این انتقال دهنده عصبی مهم قرار بگیرن.

۳٫    چای سبز بخورین.
 چای سبز هم شامل کافئینه، اما دارای یه جزء بسیار مهم دیگه بنام ال تیانین است. ال تیانین همراه با کافئین واسه تقویت روحیه خوبه. به دلیل اینکه قادر به عبور از سد خونی مغزیه، خواص روانگردان هم داره.هم اینکه واسه کاهش استرس و افزایش دوپامین در مغز  و افزایش مهارکنندهای  فرستنده های گابا ،خوبه.

۱- فنجون آب جوش
۲- چای کیسه ای سبز
روش مصرف:
یه فنجون آب گرم به همراه چای سبز تازه ،صبح به شکل ناشتا قبل از صبحونه بخورین.

۴٫مراقبه

 پدر و مادرم هیچ وقت از این واقعیت که داروهای تجویزی مصرف میکنم خوشحال نبودن، اما بشدت نگران حالم بودن.با این حال به یه دکتر مراجعه کردم و ایشون هر روز به مدت ۴۵ دقیقه مدیتیشن رو تجویز کرد.بنظر سخت میاد، اما واقعا کمک می کنه. ما اونقدر از تماس با خودمون غافل هستیم و به وسیله افکارمون مشغول هستیم که توانایی  غربال کردن اونا رو از راه ذهن نداریم.اگه می خواید با افسردگی، اضطراب، وسواس، و یا هر چیزی در این باب مقابله کنین، ۲-۳ دقیقه در روز مدیتیشن رو شروع کنین و این کار رو ادامه بدین.

 شماباید این موارد رو آماده کنین :

    محلی آروم
    مقداری زمان
 مکانی رو در نظر بگیرین که مدیتیشن متوقف نشه. تلفنتون رو خاموش کنین،درب رو ببندین.بطور منظم تنفس کنین و جهت خلاص شدن از افکارتون تلاش کنین.زیادتر از اندازه به مسایل فکر نکنین و آتها رو سخت نگیرید، این شروع اولیه در مراقبه س. راه های مختلفی واسه مقابله با افکار منفی هست که به انتخاب شما وابسته.

۵ .از طب سوزنی استفاده کنین.
 بحثای زیادی در مورد طب سوزنی هست، اما تعدادی از تحقیقات نشون دادن که طب سوزنی به درمان افسردگی و اضطراب و هم اینکه درد کمک کنه. وقتی که سوزن وارد پوست شما میشه،بدن در جواب اندروفین آزاد میکنه. و این باعث می شه تا احساس آرامش، شادی کنین. و خیلی از مردم می گن که این احساس تا مدتهای طولانی بعد از تموم شدن جلسات هم ادامه داره.
 
مکانی معتبر واسه طب سوزنی انتخاب کنین.

                                                  6. چای بابونه بخورین.

با گذشت زمان افسردگی منتهی به مشکلات خواب هم میشه. مثلا نمی تونین در طول روز از تخت پایین بیایید، اما شب نمیتونین بخوابین. بنظر میاد که فلاونوئید موجود در بابونه (یه ماده شیمیایی طبیعی موجود در بعضی از گیاهان) خواص آرامش بخش داره، قبل از خواب یه فنجون چای بابونه با کمی شیر و عسل بخورین.کیسه کوچیکی که در اون عطر اسطوخودوس میریزید، زیر بالش خود بذارین چون دلیل افزایش آرامش میشه.

 1- فنجون آب جوش
 2- یه قاشق چای خوری بابونه خشک شده و یا یه عدد چای کیسه ای
۳- مقداری شیر و عسل (اختیاری)

تو یه فنجون آب جوش، ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک شده (یا یه کیسه چای بابونه) بریزین و اجازه بدین به مدت ۵ دقیقه دم بکشه. اگه از چای کیسه ای استفاده میکنین، ۱۵دقیقه بذارین تا دم بکشه.و در صورت تمایل کمی شیر و عسل بریزین، و نیم ساعت قبل از خواب بخورین.

۷ . مراجعه به دکتر

 مراجعه به روانشناس، در جامعه امروز، معنی منفی پیدا کرده.اما بیشتر از هر چیز دیگری به من کمک کرده.در دوران مدرسه و دبیرستان از مراجعه به دکتر نفرت داشتم.(چون احساس غیر نرمال بودن به من دست میداد). اما الان از اون جلسات به درد بخور که باعث شد تا احساس سنگینی از قفسه سینه ام ورداشته شه،تشکر میکنم. از مراجعه به دکتر خجالت نکشید و مطمین باشین که افکار و احساسات تون بسیار تغییر میکنه.

۸٫ مخمرهای سنت جون

 یه درمان خونگی محبوب واسه افسردگی،مخمرهای سنت جون هستن. مخمر سنت جون علفیه که واسه درمان “مشکلات عصبی” های جور واجور از زمان یونان باستان استفاده شده. بیشتر در مورد افسردگی ناچیز تا متوسط موثره و بنظر میاد که بیشتر به دلیل اثر هایپرسین،که یکی از ترکیبات اصلی اون هستش. به نظر می رسه هایپرسین تحت تاثیر انتقال دهنده های عصبی جور واجور به روشی مشابه به مهارکنندهای بازجذب سروتونین عمل میکنه.(مثل داروهایی مانند پروزاک، که سطح سروتونین در دسترس مغز رو بالا می بره.) چندین ترکیب دیگه در مخمر سنت جون هست که ممکنه اثرات ضد افسردگی داشته باشه ، هر چند هایپرسین به طور گسترده تری موثره. به نظر می رسه این گیاه مشکلات جانبی کمتری از داروهای تجویزی داشته باشه،اما می تونه با اونا تداخل داشته باشه،پس با احتیاط استفاده کنین.

مکملای با کیفیت بالا از مخمر سنت جون (معمولا به شکل کپسول) رو استفاده کنین.
 دستورالعمل:
 دوز نرمال واسه بزرگسالان ۳۰۰ میلی گرم و  3 بار در روزه، با این حال به دلیل اینکه می تونه با داروهای دیگه تداخل داشته باشه،پس با احتیاط استفاده کنین.

۹٫ افزایش ویتامین B

ویتامین B (مخصوصا  B12) نقش مهمی در مغز اجرا میکنه. مواد شیمیایی که اخلاق رو تحت تاثیر قرار می ده رو تولید میکنه.(سروتونین، دوپامین و اپی نفرین.) اگه دچار کمبود این ویتامین مهم باشین،ممکنه فراموشی ذهنی بگیرین و جسمتون زودتر پیر شه. افراد سن بالا، و کسائی که مشکلات گوارشی دارن، و آدمایی که گیاهخوارند ممکنه شدیدا دچار کمبود ویتامینB شن. (به مقدار بسیار در گوشت پیدا میشه.) هم اینکه می تونین مکمل اونو مصرف کرده یا مواد غذایی غنی از ویتامین B رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین. از جمله:
    ماهی (ماهی خال مخالی، ۳ اونس ): ۲۶۹٪ ارزش غذایی روزانه
    پنیر (سوئیسی، ۱ اونس): ۱۶٪ ارزش غذایی روزانه
    حلزون یا صدف (صدف پخته شده، ۳ اونس): ۱۴۰۱٪ ارزش غذایی روزانه
    اسفناج (۱ فنجون پخته شده): ۲۲٪ ارزش غذایی روزانه
     فلفل قرمز شیرین(۱ فنجون خام): ۱۳٫۵۰٪ ارزش غذایی روزانه

     بوقلمون: ۳۲٪ ارزش غذایی روزانه

DV  مخفف ارزش روزانه س، و براساس رژیم غذایی ،شامل ۲۰۰۰ کالری در روز میشه. درصد ، نشون دهنده مقدار پیشنهاد شده از مواد دریافتی شماس. پس اگه شیر ۳۰ درصد DV واسه کلسیم داره، شما ۳۰٪ از کل کلسیم لازم روزانه تون رو نیاز دارین.

۱۰٫ منیزیم بیشتری دریافت کنین!

 ما اهمیت منیزیم رو دست کم میگیریم! این چهارمین ماده معدنی فراوون در بدنه که از راه رژیم غذایی تامین میشه و کوفاکتور موجود در بیشتر از ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدنه که طیف خیلی از توابع بیومکانیکی در بدن رو تنظیم میکنه. بدون اون،بدن انرژی تولید نمی کنه، سنتز DNA  و یا RNA ، و  تنظیم ضربان قلب صورت نمیگیره ،هم اینکه مواد شیمیایی در مغز ثباتشان رو حفظ نمی کنن. رژیمای غذایی مدرن بیشتر وقتا غذاهایی ان که منیزیم ندارن،هیچ موجود زنده ای قادر به تولید منیزیم نیس. فقط اونو میشه از راه خوردن گرفت. پس یه مکمل منیزیم استفاده کنین یا رژیم غذایی شامل غذاهای غنی از منیزیم داشته باشین.
تلاش کنین این موارد رو بخورین:
۱-    بادام خشک بو داده شده و یا کاشو: ۲۰٪ ارزش غذایی روزانه
۲-     نصف فنجون لوبیا پخته شده مشکی و سفید: ۱۵٪ ارزش غذایی روزانه
۳-    یه موز متوسط: ۸٪ ارزش غذایی روزانه
۴-    نصف فنجون اسفناج پخته: ۲۰٪ ارزش غذایی روزانه
۵-    یه فنجون شیر سویا: ۱۵٪ ارزش غذایی روزانه

۱۱٫ ورزش

شاید قبلا هم اونو شنیدین . اما ورزش،از پایه باعث تغییر خلق و خو میشه. و به این معنی نیس که نیم ساعت هر روز به ورزش بپردازید، حتی یه پیاده روی پونزده دقیقه ای در محله تون میتونه اثرات عجیبی داشته باشه. ورزش باعث آزاد شدن اندورفین در مغز میشه، و اندورفین هم باعث احساس خوبی  و شادی میشه.
 من واسه یه مدت طولانی، این پیشنهاد رو ندیده گرفتم تا وقتی که یه افسردگی شدید در بیمارستان گرفتم. من در تخت دراز کشیده بودم، به سختی غذا می خوردم، به سختی صحبت می کردم، و به یه نقطه خیره می شدم، تا وقتی که یه سگ خریدم. من به این سگ نیاز داشتم،چون من اصلا از خونه بیرون نمیرفتم.یه توله سگ پر انرژی  برام هیچ چاره ای جز بیرون رفتن نمیگذاشت.اون منو مجبور به بلند شدن از جایم میکرد و این باور نکردنی بود. پس از اون احساس بهتری داشتم. سخته ، اما ارزشش رو داره.

۱۲٫ به کار گیری نور درمانی

 نوردرمانی واسه آدمایی که از مشکل خلقی فصلی (تغییر خلق و خو در روزای زمستون که خورشید کمتر می تابد.) رنج می برن،خیلی خوبه. اما هم اینکه می تونه در درمان افسردگی بسیار به درد بخور باشه. یکی از اولین چیزایی که در برگشت از بیمارستان واسه درمان استفاده کردم. به کار گیری نور روشن واسه مشکل عاطفی فصلی بود. نور درمانی ممکنه به بالا بردن اخلاق با فعال کردن “ضربان ساز شبانه روزی” در مغز که چرخه خواب رو تنظیم میکنه، کمک کنه.

۱۳٫ دانه کدو

 دانه کدو شامل چربیای سالم و منیزیم  است ، که هر دو می تونن به بهتر شدن خلق و خو کمک کنن. هم اینکه شامل L-تریپتوفان هستن، که یه اسید آمینه موثر در تولید سروتونینه.

شما باید …

یه فنجون دانه کدو یه بار در روز بخورین. می تونین مقداری نمک واسه طعم دار و خوشمزه کردن  به اون اضافه کنین.
نکته: ورزش و رژیم غذایی تغییرات سریع ایجاد نمی کنن، اما خیلی مهم هستن. هیچی نمی تونه جانشین این کلیدای میانبر و  این دو جزء حیاتی از زندگی شه. خوشحال ترین آدم کسیه که طبیعی تر زندگی کنه .(مثلا نخوردن غذاهای زیادتر از اندازه پردازش شده، و کم جنب و جوش نبودن در طول روز.)
منبع
everydayroots.com
گروه ترجمه آکا ایران – فرزانه سعیدیان

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *