13 خوراکی غنی از چربی که باید حتما بخورید | تغذیه سالم

13 خوراکی غنی از چربی که باید حتما بخورین

13 خوراکی غنی از چربی که باید حتما بخورین

 چربیای سالم اثرات محافظتی در برابر خیلی از بیماریا داره

دلایل به روشنی نشون میده که مصرف غذاهای غنی از چربیای سالم مانند آجیل، روغنای گیاهی، و ماهی، اثرات محافظتی در برابر خیلی از بیماریا مخصوصا بیماریای قلبی عروقی داره.

 

اینجا 13 خوراکی که شامل بیشترین اندازه چربیای غیر اشباع و به درد بخور هستن، و باید روزانه مصرف شن، معرفی شده:

 

ماهی: همیشه از نسلای جور واجور شنیده ایم که ماهی غذای مغز است و آنهم به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا 3 در این ماده غذایی. مغز واسه سالم موندن نیاز به مصرف این چربیا داره. دستورالعملای جدید غذایی پیشنهاد به مصرف 8 اونس در هفته اسیدهای چرب امگا 3 می کنه و اونم واسه مقابله با التهاب و بیماریای طولانی.

 

مصرف روغن زیتون خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم می کنه

 

روغن زیتون: اصلی ترین چربی سالم است و پژوهشای دراز مدت نشون میده که مصرف همیشگی اون منتهی به کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی، سرطان و دیابت می شه. اجزای جور واجور روغن زیتون شامل اسید اولئیک وsecoiridoidsمنجر به کند شدن روند پیری می شه. تحقیقات هم اینکه نشون میده سبزیجات سرخ شده به وسیله روغن زیتون شامل اندازه آنتی اکسیدان بیشتری هستن.

 

آووکادو: منتهی به کاهش التهاب و کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی می شه. محققان مکزیکی در سال 2014 اعلام کردن که مصرف منظم آووکادو علائم سندرم متابولیک رو کاهش داده، قند خون رو کنترل می کنه و منتهی به کاهش سطح کلسترول کامل و تری گلیسیرید می شه.

 

 

تخم مرغ: تحقیقات نشون میده که مصرف صبح هنگام تخم مرغ می تونه احساس سیری رو زیاد کرده و در برابر مصرف شیرینی مقاومت بوجود میاره.

 

آجیل: آجیل ایده آل ترین میان وعده از طرف طبیعته و پر از ویتامینEو اسیدهای چرب آمینه، به همراه اسیدهای چرب غیر اشباع. خوردن مصرف منظم گردو خطر دچار شدن به دیابت رو 50 درصد و خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو 30 درصد کم می کنه. ضمن این که خوراکی موثری در کمک به جلوگیری از بروز سکته مغزی است.

 

کره بادام زمینی دارای چربیای سالم و خوبه

 

کره بادام زمینی: مصرف منظم این خوراکی خطر دچار شدن به سرطان سینه رو به راه زیادی کم می کنه و احساس سیری کامل بوجود میاره.

 

روغن نارگیل: یه جور اصلی از چربیای اشباع شده به نام اسید لوریک در روغن نارگیل هست که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریه ضمن این که به عنوان منبع انرژی به درد بخور شناخته می شه.

 

مصرف شکلات تیره باعث بهتر شدن بیماریهای قلب و عروق می شه

 

شکلات تیره: یه تیکه شکلات تیره و مصرف اون در روز، محافظی واسه قلبه. محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا گزارش دادن که مصرف شکلات تیره، میکروبای خوب روده مانند بیفیدوباکتریوم و باکتریای اسیدلاکتیک رو رو رشد میده و منتهی به تولید ترکیبات ضد التهابی واسه بهبود سلامت قلب و عروق می شه.

 

ماست یونانی: در برابر دچار شدن به دیابت نوع دو، سرطان و بیماریای قلبی مراقبت بوجود میاره و یه منبع خوب چربیای به درد بخور مخصوصا واسه گیاه خوارانه.

 

مصرف زیتون به حفاظت از سلامت قلب کمک می کنه

 

زیتون: پر از اسید اولئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده که به حفاظت از سلامت قلب کمک می کنه. هم اینکه شامل پلی فنولای آنتی اکسیدان یاست که منتهی به مراقبت در برابر آسیب سلولی می شه؛ و غنی از آهن، مس و فیبره.

 

دانه ها: دانه هایی مانند دانه کدو، کنف، کتون، چیا، آفتاب گردان و … پر از اسیدهای چرب امگا 3 هستش که منتهی به سرکوب التهاب می شه. هم اینکه منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامینا و مواد معدنی مانند ویتامینEو آهن و منیزیوم حساب می شه.

 

 

سویا: منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب غیر اشباعه که می تونه جانشین گوشت باشه. سویا هم اینکه غنی از فیبر و ایزوفلاون؛ یه جور استروژن گیاهی است.

 

پنیر: پنیرهای کم نمک و مصرف همیشگی اونا خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و افزایش سطح کلسترول ال دی ال رو کم می کنه. پنیرهای کهنه منبع خوبی از پروبیوتیکا هستن و هضم غذا رو راحت تر می کنن. پنیر پر از فسفر، پروتئین و کلسیمه و به حفظ وزن سالم هم کمک می کنه.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *