13 توصیه غذایی برای سلامت قلب | تغذیه سالم

13 پیشنهاد غذایی واسه سلامت قلب

براساس تحقیقات گسترده انجام شده در سطح جهان امروزه بیماریای قلب و عروق کلی ترین علل مرگ و میر حساب می شن. طبق برآورده های سازمان جهانی بهداشت تا سال 2020 مریضی کرونر قلب وسکته مغزی به ترتیب اولین و چهارمین علل ناتوانی در سراسر جهان هستن. همه گیری بیماریای قلبی در حال گسترش بوده و امروزه پرفشاری خون و کلسترول خون بالا به عنوان 2 عامل جداگونه در ایجاد بیماریای قلبی مطرح شدن .

با اینکه ممکنه بعضی مردم بطور ژنتیکی مستعد بیماریای قلبی باشن ولی تعدادی ازاین بیماریا  از جمله CHD (مریضی کرونر قلب ) زمینه اکتسابی دارن .این بدون معنیه که تظاهرات بالینی این مریضی که در سنین بالا بروز میکنن قابل پیشگیری بوده و در این مورد تغذیه و رژیم درمانی وپیگیری روش زندگی سالم می تونه کمک کننده باشه.

غربالگری بیماران قلبی عروقی 

واسه غربالگری این بیماران از بررسی پروفایل کامل لیپیدهای خون شامل :کلسترول توتال-HDL-تری گلیسرید ناشتا استفاده می شه.

عوامل خطر

کم تحرکی – چاقی و اضافه وزندیابت – استرس روانی – مصرف الکل – مصرف دخانیات – مصرف غذاهای فراوری شده.

پیشنهادایی در مورد رژیم غذایی مبتلایان به بیماریای قلبی- عروقی

1) رسیدن به وزن نرمال

براساس تحقیقات افراد دارای چربی اضافه(مخصوصا در ناحیه شکم) بیشتر از بقیه به مریضی قلبی دچار می شن . زیاد شدن وزن منتهی به بالا رفتن بار قلب، افزایش کلسترول و بالا رفتن فشار خون و کاهش HDL می شه . چاقی خطر بروز دیابت رو هم زیاد می کنه.

2) مصرف نون سبوس دار و غلات کامل

براساس کالری لازم از شکلای جور واجور نون سبوس دار (بربری ،سنگک،نون جو)و غلات کامل(عدس ،لوبیا،نخود،…)استفاده کنین و از مصرف چیپس،پفک،بیسکویتای چرب و نون خامه ایی دوری کنین.

3) مصرف سبزیا

مصرف شکلای جور واجور سبزیجات برگ سبز و تیره (شکلای جور واجور کلما،کاهو،فلفل دلمه ایی،هویج)در برنامه روزانه خود بذارین.

4) مصرف میوه ها

 مصرف روزانه منابع فیبر محلول (پکتین)مثل سیب،مرکبات،توت فرنگی در کاهش کلسترول خون بسیار به درد بخور هستش.

5) مصرف فراوردهای لبنی

باید از لبنیات کم چرب استفاده کنین ،و ممصرف فرآورده هایی مثل کره،سرشیر،خامه رو از لیست غذایی خود خط بزنین.

6) مصرف سفیده محدودیتی نداره اما زرده بدلیل کلسترول بالا نباید بیشتر از 2 عدد در هفته مصرف شه.

7) گوشتا

تا امکان داره از گوشتای سفید(مرغ-ماهی)استفاده کنین. پنیر مصرفی هم باید از نوع کم نمک و کم چرب باشه.

8) روغنا

مصرف روغن جامد (به دلیل رسوب در دیواره شریان) ،سسای چرب وکره گیاهی (به دلیل اسیدهای چرب ترانس) اکیدا ممنوعه. بهترین روغن مصرفی واسه این گروه سویا،افتابگردان،زیتون و کانولاه .

9) نمک

مصرف افراطی و غیر اصولی نمک موجب افزایش فشار خون و بالا رفتن فشار وارده بر قلب ،کلیه ها و تموم اعضای بدن می شه.

10) ورزش

به خاطر بهتر شدن وضعیت قلبی و کاهش وزن مطلوب علاوه بر برنامه غذایی متعادل ،داشتن برنامه ورزشی منظم(30دقیقه در روز)به درد بخوره.

11) مصرف قند و شکر ،عسل،خرما و تموم موا شیرین و نشاسته ایی باید کنترل شه چون که شیرینی زیا موجب چاقی و افزایش تری گلیسرید خون و مریضی دیابت می شه.

12) مصرف ادویه جات تند مثل فلفل تند،مواد کافیین دار مثل قهوه و شکلات و چای غلیظ می تونن تعداد ضربان قلب رو زیاد کنن ،پس در مصرف اونا باید میونه روی رو رعایت کرد.

13) بهتره روش پخت تموم مواد غذایی به صورت آبپز و کبابی باشه.

– نویسنده:  هدی طاووس نژاد

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *