13 تا از بهترین مکمل ها برای معکوس کردن ریزش موی شما | تغذیه سالم

ریزش مو نیاز به تشخیص مناسب و درمان مناسب داره. اما واسه بسیاری، بعضی از مکملای طبیعی هم می تونن کمک کننده باشه. در حالی که ریزش مو یه اتفاق طبیعیه از دست دادن زیادتر از اندازه موها ممکنه از یه وضعیت پزشکی اولیه انجام بشه.

آرایش ژنتیکی منحصر به فرد افراد جور واجور، دلیل اون هستش که یه سری از آدما به احتمال زیاد نسبت به بقیه موهاشون رو از دست میدن (آلوپسی). اگه زیادتر از اندازه مو از کفتون میره می تونین از بعضی از مکملا استفاده کنین. این مکملا به رشد مو کمک می کنه و هم اینکه می تونه باعث از دست رفتن مو شه. با این وجود، ممکنه لازم باشه واسه تشخیص درست و درمان مناسب در صورت ضرورت با دکتر مشورت کنین.

مکمل واسه از دست دادن مو

1. ویتامین A

ویتامین A یکی از مهم ترین مکملا واسه موهای سالم هم اینکه سلامت کلیه. با این حال، ویتامین A زیادتر از اندازه اثرات مضر داره. هر سلول در بدن شامل اونایی که مسئول رشد مو هستن نیاز به ویتامین A داره. کمبود اون می تونه منتهی به خشکی مو و از دست دادن مو شه.
امتیازات ویتامین A واسه مو: دارای خواص آنتی اکسیدانی و کمک به مرطوب کردن پوست سره. اینم اینکه به مقابله با رادیکالای آزاد که موها رو ضعیف کرده و موجب سقوط اون می شه کمک می کنه.
شما می تونین مواد غذایی طبیعی ویتامین A رو از راه رژیم غذایی شامل غذاهای غنی از ویتامین A مانند سبزیجات برگ سبز تیره، گرمک، هویج، تخم مرغ، ماکیان، ماهی، جگر، گوشت قرمز و خامه دریافت کنین.

2. ویتامین B

شما می تونین از ترکیبات ویتامین B واسه ریزش مو در ترکیبات جور واجور، از جمله با B6، بیوتین و B12 استفاده کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که استرس می تونه منتهی به از دست دادن مو و ویتامین B در کاهش استرس نقش داره. B12 و بیوتین واسه رشد موهای سالم بسیار مهم هستن.
امتیازات ویتامین B واسه مو: ویتامینای کمپلکس در کنار کاهش سفید شدن مو به گسترش رشد مو کمک می کنه.
مکملای B کمپلکس طبیعی می تونن در غذاهایی مانند جو، موز، سبزیجات برگ سبز، آووکادو، گل کلم، میوه های مرکبات، حبوبات، گوشت و میوه های خشک یافت شن.

3. ویتامین C

مکمل با ویتامین C باعث کاهش ریزش مو از راه فعالیت آنتی اکسیدانی می شه. مصرف ناجور ویتامین C یکی از دلیلای سقوط مو و بقیه مسائل مربوط به اون شامل دوشاخ شدن مو و موهای خشک می شه.
امتیازات ویتامین C واسه مو: مصرف منظم مقدار متوسط ویتامین C باعث می شه موهای شما سالم، کلفت و قوی باشه. خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C در مقابله با رادیکالای آزاده که به موها آسیب میرسونه. ویتامین هم اینکه باعث افزایش بیوسنتز کلاژن واسه رشد مو می شه.
مکملای طبیعی ویتامین C می تونن از لیمو و دیگر میوه های مرکبات از جمله پرتقال، لیمو و گریپ فروت باشه. افزایش اندازه مصرف میوه های تازه مرکبات می تونه به جنگ با ریزش مو کمک کنه.

4. ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در تولید هورمون داره. کمبود اون می تونه منتهی به نبود تعادل هورمونی شه که ممکنه باعث بروز ریزش مو شه. هنگام فکر کردن در مورد مکملای ریزش مو، افزایش مصرف ویتامین D رو در نظر بگیرین. دوز پیشنهاد شده روزانه اون 400 IUه.
امتیازات ویتامین واسه مو: این عملکردهای ایمنی رو زیاد می کنه ضد میکروبیه و از این رو به مراقبت از پوست سر از مسائلی مانند پسوریازیس که باعث سوزش و از دست رفتن مو می شه کمک می کنه.
مکمل طبیعی ویتامین D از اشعه های خورشید، مخصوصا در اوایل صبح، در دسترسه. شمام اینکه می تونین با خوردن غذاهای طبیعی ویتامین D مثل زرده تخم مرغ، ماهی تن، ماهی سالمون، جگر گوشت گاو، شیر غنی شده و آب پرتقال از کاهش موا جلوگیری کنین.

5. ویتامین E

شما ممکنه به ویتامین E به عنوان یه ویتامین نرم کننده پوست به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اما واسه پوست و مو سالم هم لازمه. این از آنتی اکسیدان ها غنیه و پس رشد موهای سالم و قوی رو پشتیبانی می کنه. کمبود ویتامین E منتهی به افزایش رادیکالای آزاد می شه که می تونه موجب آسیب مو و سقوط مو شه.
امتیازات ویتامین E واسه مو: خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی اون در مقابله با رادیکالای آزاد و التهاب کمک می کنه و باعث برجسته شدن مو و پوست سر سالم می شه.
مکمل طبیعی ویتامین E می تونه با خوردن آجیل مانند گردو و بادام و هم اینکه سبزیجات برگ سبز انجام بشه.

6. اسید فولیک

اسید فولیک، هم اینکه به عنوان ویتامین B9 شناخته شده واسه رشد مو لازمه. این در بازسازی سلولای لازم واسه رشد مو دخالت داره. کمبود اسید فولیک می تونه به موهای خاکستری خام و سقوط موها منجر شه.
امتیازات اسید فولیک واسه مو: گسترش تجزیه و تجمع مواد مغذیه که می تونه در رشد موی سالم نقش داشته باشه.
مکملای اسید فولیک می تونن با خوردن غذاهایی مانند موز، گوجه فرنگی، لوبیا، اجناس لبنی، سبزیجات برگ سبز، غلات، قارچ، حبوبات، تخم مرغ، ماهی و گوشت به دست آیند.

7. GLA

GLA یا اسید گاما لینولنیک، اسید چرب امگا 6 لازمه که بیشترً در روغنهای گیاهی پیدا میشه.
امتیازات GLA واسه مو: GLA ضد التهاب است و هم اینکه پوست سر رو تغذیه می کنه که منتهی به موهای سالم می شه.
مکمل GLA طبیعی می تونه از راه رژیم غذایی به صورت روغن مانند روغن گل پامچال به دست بیاد. شمام اینکه می تونین اونو به شکل کپسول در دوز 500mg دو بار در روز به عنوان مکمل واسه ریزش مو مصرف کنین.

8. لیزین

یه اسید آمینه لازمه لیزین بخشی از بلوکای ساختمانی بدنه که شامل پروتئین و هم اینکه ماده ایه که مو از اون تولید می شه. افزایش محتوای لیزین در رژیم غذایی می تونه باعث کاهش موهای زائد و افزایش رشد مو شه.
امتیازات لیزین واسه مو: این باعث تولید کلاژن می شه و به خاطر همین واسه اصلاح و رشد مو کمک می کنه. علاوه بر این، لیزین ضد ویروسیه که به بهتر شدن سلامت پوست سر کمک می کنه.
مکمل طبیعی لیزین به طور منظم با خوردن تخم مرغ و گوشت به دست میاد. شما نیاز به 500 میلی گرم لیزین در روز دارین.

9. اسیدهای چرب امگا 3

مثل امگا 6، اسیدای چرب امگا 3 واسه سلامتی بسیار لازمن. مصرف ناجور مانع رشد مو می شه.
امتیازات اسیدهای چرب امگا 3 واسه مو: تغذیه مو، اینطوری باعث رشد و رشد موهای سالم می شه.
مکمل طبیعی امگا 3 با مصرف ماهی، بیشتر از ساردین و ماهی سالمون به دست میاد. شما می تونین امگا 3 رو با خوردن دانه های کتون، گردو و تخم مرغ هم دریافت کنین. شما باید یه قاشق غذاخوری روغن ماهی رو واسه دریافت مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 در روز به خاطر جلوگیری از ریزش مو استفاده کنین خوردن مقداری از گردو قبل از صبحونه باعث بهتر شدن جذب اسیدهای چرب امگا 3 می شه.

10. روی

روی واسه تعادل هورمونی، جذب مناسب ویتامینا و ایمنی سالم لازمه. این یکی از مکملای لازم واسه ریزش موه. کمبود روی می تونه منتهی به نازک شدن و از دست دادن مو شه.
امتیازات روی واسه مو: این باعث گسترش تولید و تعمیر سلول و رشد نوین مو می شه.
مکمل طبیعی روی رو می تونین با مصرف مواد غذایی غنی از روی مانند لوبیا، دانه، قارچ، ماهی و مرغ به دست بیاد. شمام اینکه می تونین قرص روی رو در دوزهای 15 میلی گرم در حدود 10 روز در هر ماه استفاده کنین.

11. آهن

آهن یکی از مواد معدنی فراوون در بدن انسانه. واسه سلامتی و رشد مو لازمه. آهن واسه حمل اکسیژن در سراسر بدن حیاتیه. هم اینکه در تنظیم رشد و فرق سلولها نقش داره. کمبود آهن به وجود اومده به وسیله مصرف کم یا شرایط مانند کم خونی یا خونریزی زیادتر از اندازه می تونه باعث ریزش مو شه.
شما می تونین مقادیر فراوون آهن رو با خوردن غذاهایی مانند گوشت ارگانا، گوشت قرمز، صدف خوراکی، اسفناج و عدس دریافت کنین.

12. سلنیوم

بدن آدم نیاز به مقدار کمی از سلنیوم داره و کمبود اون همراه با کمبود روی میتونه به دلیل ضعیف کردن کارکرد سیستم ایمنی منتهی به از دست دادن مو شه. یه سیستم ایمنی ضعیف بر توانایی بدن واسه پردازش پروتئین واسه تولید مو تاثیر میذاره.
سلنیوم در حالت عادی در خاک هست و در گیاهان وارد می شه. شما مقدار کافی از مکملای سلنیوم رو واسه ریزش مو رو با خوردن غلات و گوشت حیواناتی که در زمینای غنی از سلنیوم به چه دلیل می کنن دریافت کنین.

13. عصاره نخل اره ای

عصاره نخل اره ای از میوه یه درخت شناخته شده به عنوان کاج کوتوله آمریکایی پردازش می شه. در بعضی تحقیقات 60 درصد از کاربران که عصاره پالمتو مصرف کردن بهبود رشد مو رو در مقایسه با تنها 10 درصد از آدمایی که پلاسبو دریافت کرده بودن تجربه کردن.

مطالب در رابطه

  • درمان ریزش مو
  • ریزش مو – علل و درمان اون

.

منبع : foodregime.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *