12 کاری که نباید در هواپیما انجام داد

آکایران :مسافرت با هر نوع وسیله نقلیه ای دارای یه سری نکات ایمنی و بهداشتیه که ندیده گرفتن اونا سلامتی افراد رو به خطر میندازه. در این مطلب، تعدادی از کارایی رو که بعضی افراد طی مسافرت با هواپیما به اشتباه انجام میدن و واسه سلامتی شون مضره، واسه شما توضیح می دیم.

خوابیدن موقع برخاستن و یا فرود اومدن هواپیما
هنگام برخاستن و یا فرود اومدن هواپیما، فشار هوای دور و بر شما سریع تر از فشار هوای داخل گوش تغییر می کنه. این تغییر فشار، به طور موقت باعث آزار شما می شه.

بنا : واسه مساوی شدن فشار هوای داخل گوش و فشار هوای بیرون بیدار بمونین و آدامس بجوید و یا آب نبات بمکید، نفس عمیق بکشین و چند لحظه نفس تون رو نگه دارین، بعد هوا رو از دهنتون خارج کنین، چون این تغییر فشار باعث بروز سرگیجه، عفونت گوش، کاهش شنوایی، آسیب پرده گوش، خون دماغ و در موارد شدیدتر باعث از دست دادن شنوایی می شه.

 

نشستن طولانی مدت
پایین بودن فشار هوا در داخل کابین هواپیما باعث کند شدن سرعت گردش خون و در آخر لخته شدن خون، مخصوصا در پاها می شه.
اگه از قرصای ضد بارداری استفاده می کنین، مشکل لخته شدن خون شدید شدن می شه.

واسه جلوگیری از این مشکل، بعضی وقتا از روی صندلی خود بلند شید و در راهروی کابین هواپیما راه برید.

اگه امکان راه رفتن براتون وجود نداره، در حالت نشسته پاهای خود رو شل کرده و پاشنه پاتون رو بالا ببرین، طوری انگشتان پاها روی زمین باشن و برعکس.
این کار رو بعضی وقتا انجام بدین.

بعضی افراد در پروازهای طولانی بهتر می دونن بدون کفش در کابین هواپیما رفت و اومد کنن . این کار بسیار خطرناکه و باعث آلودگی شدید پاهاتون می شه

چرت زدن وسط روز
اگه ساعت مبدا فرق زیادی با ساعت مقصد سفر داشته باشه، تنظیم زمان خواب بسیار مشکله.

اما تلاش کنین خوابتون رو طبق ساعت مقصدتان تنظیم کنین و وقتی هوا روشنه، نخوابید (چرت وسط روز نزنین) تا تنظیم خوابتون به هم نریزد.

 

کم نوشیدن مایعات
هوای داخل کابین هواپیما شدیدا خشکه و از اونجایی که بدن تون در هر بازدم، آب از دست میده، بهتره به طور منظم آب و مایعات دیگری بخورین.

 

سفارش چای یا قهوه
در هواپیما واسه جفت و جور قهوه و چای از آب جوش داخل هواپیما استفاده می کنن. بعضی وقتا این آبا شامل کلی فرما (باکتریای روده که از راه مدفوع دفع می شن) هستن.

پس تلاش کنین بیشتر آب خالی بخورین، البته تا حد امکان بهتره از بطریای آب معدنی استفاده کنین و وقتی آب مورد نیازتون تموم شد، بطری رو با آب شیر پر نکنین.

 

به کار گیری نوشیدنیای گازدار
تغییرات فشار هوا می تونه باعث افزایش تولید گاز در بدن تا 25 درصد شه. پس از نوشیدنیای گازدار در هواپیما استفاده نکنین، چون باعث نفخ آزاردهنده ای می شه.

 

به کار گیری مشروبات الکلی
به کار گیری نوشیدنیای الکلی باعث کاهش هوشیاری شده و در آخر خواب آلودگی رو به دنبال داره و همونجوریکه گفته شد خوابیدن در کابین هواپیما مضره (این تذکر در مورد هواپیماهای کشورای دیگه و مسافران اوناس).

 

پرخوری
هنگام پرواز به دلیل خشک بودن هوای داخل کابین هواپیما و کم بودن فشار هوا، اندازه تشخیص شوری و شیرینی موادغذایی 15 تا 30 درصد کم میشه و این باعث زیاده روی در مصرف غذاها می شه.

 

خوردن غذایی که روی میزتون افتاده
سینیا و میزهای مربوط به سرو غذا، بسیار آلوده ان و اندازه خیلی از باکتریا رو روی خودشون دارن. پس اگه تیکه ای از غذاتون روی میز یا سینی افتاد، اونو نخورین.

 

تماس زیاد با کمربند ایمنی
کمربند ایمنی هم پوشیده از باکتریای مضره. تلاش کنین بعد از دست زدن به اون، دست هاتون رو با آب و صابون بشورید.

 

پابرهنه راه رفتن
بعضی افراد در پروازهای طولانی بهتر می دونن بدون کفش در کابین هواپیما رفت و اومد کنن. بدونین که این کار بسیار خطرناکه و باعث آلودگی شدید پاهاتون می شه.

 

نرفتن به سرویس بهداشتی
نگه داشتن ادرار در مثانه باعث عفونت ادراری می شه. حتما در صورت نیاز، تخلیه ادرار رو انجام بدین و این کار رو اصلا پشت گوش نندازین. 

زینب حکیمی
بخش سلامت تبیان

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *