12 ورزش برای چشم ها

12 ورزش واسه چشما

هممون میدونیم که واسه حفظ تناسب اندام باید ورزشایی مثل پیاده روی، بدنسازی، دویدن آهسته و شنا رو انجام بدیم. اما میدونید که شما می تونین چشماتون رو هم ورزش بدین؟ ورزش چشما باعث حفظ سلامتی اونا و کاهش خستگی چشم می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که ورزشای زیر مشکل بینایی شما (مثل نزدیک بینی و یا دوربینی چشم) رو بهبود نمی دن، ولی باعث حفظ بهترین سطح بینایی درزمان روز و جلوگیری از بدتر شدن بینایی می گردن.

 

دقت کنین که هیچ نوری از بین انگشتان دستا و فاصله بین لبه دست تا بینی، وارد چشماتون نشه. شاید هنوز اثراتی از رنگا رو ببینین. سیاهی (تاریکی) مطلق رو تصور کنین و روی اون تمرکز کنین.

به آرومی نفس عمیق بکشین و در مورد یه واقعه مورد پسند فکر کنین و یا یه منظره دوردست رو تصور کنین.

بعد از اینکه هیچ چیزی ندیدید غیر از تاریکی مطلق، دست هاتون رو از روی چشماتون وردارین. به مدت 3 دقیقه و یا بیشتر این ورزش رو تکرار کنین.

2- چشمای تون رو به مدت 3 تا 5 ثانیه به طور محکم ببندین. بعد به مدت 3 تا 5 ثانیه باز کنین. این ورزش رو 7 تا 8 بار تکرار کنین.

3- چشمای تون رو ماساژ بدین.

کمپرس گرم و سرد: یه هوله رو با آب داغ خیس کنین و یه هوله رو با آب سرد. هوله گرم رو به آرومی روی قسمت ابروها، چشمای بسته و گونه فشار بدین. بعد این هوله رو وردارین و هوله سرد رو همینطوری روی صورت خود بذارین.

به همین ترتیب یکی در میان حولها رو عوض کنین، ولی در آخر هوله سرد رو روی صورت بذارین (یعنی این کار رو با گذاشتن هوله سرد تموم کنین).

 

– ماساژ کامل صورت: یه هوله رو در آب داغ خیس کنین. با این هوله ناحیه گردن، پیشونی و گونه های خود رو بمالید، ولی چشما رو نمالید. بعد با نوک انگشتان دست، به آرومی پیشونی و چشمای بسته خود رو ماساژ بدین.

 

– ماساژ پلک چشم: چشمای خود رو ببندین و مدت 1 تا 2 دقیقه با انگشتان دست به صورت دایره ای (حرکات زمونه ای) چشمای خود رو ماساژ بدین.

دقت کنین که خیلی آروم چشمای خود رو فشار بدین و دستای تون رو قبل از ورزش بشورید تا کثیف نباشن و آسیبی به چشما نرسانند.

4- به آرومی سه انگشت وسطی هر دست رو روی پلکای بالایی چشمای خود فشار بدین و مدت 1 تا 2 ثانیه نگه دارین و بعد انگشتا رو وردارین. این حرکت رو 5 بار تکرار کنین.

5- بشینین و آروم باشین. چشمای خود رو اول در جهت حرکت عقربهای ساعت و بعد در خلاف جهت حرکت عقربهای ساعت بچرخونین. این کار رو 5 بار تکرار کنین و بین هر بار مرتبا چشمک بزنین.

6- روی یه جسم در فاصله دور (بیشتر از 50 متری) به مدت 10 تا 15 ثانیه تمرکز کنین. بعد به آرومی چشمای تون رو روی یه جسم نزدیک (کمتر از 10 متری) به مدت 10 تا 15 ثانیه متمرکز کنین، بدون اینکه سرتون رو تکون بدین. بعد دوباره به اون جسم دور نگاه کنین و به همین ترتیب ادامه بدین. این ورزش رو 5 مرتبه انجام بدین.

 

هم اینکه می تونین در فاصله 15 سانتی متری از یه پنجره بشینین. روی شیشه پنجره هم سطح با چشما، یه علامت با ماژیک رنگی بکشین. از راه این علامت نگاه کنین و روی چیزی در فاصله دور تمرکز کنین. بعد روی این علامت تمرکز کنین.

7- یه عدد قلم رو جلوی صورت خود نگه دارین (با فاصله طول بازو) و به اون نگاه کنین. به آرومی قلم رو به بینی خود نزدیک کنین، تا اینکه قلم رو تار ببینین (یعنی دیگه نتونین روی قلم تمرکز کنین). این کار رو 10 بار تکرار کنین.

 

روش دیگه اینه که یه جسم رو به سیم لامپ سقف آویزون کنین و اونو به سمت عقب و جلو تاب بدین و تلاش کنین روی جسم آویزون و در حال تاب خوردن، تمرکز کنین.

8- مقابل یه دیوار وایسید و به اون نگاه کنین و تصور کنین که با چشمای خود حروفی رو روی دیوار می نویسید. سرتون رو تکون ندین.

این کار شاید در اول سخت به نظر برسه، اما با کمی تمرین، لذت بخش هستش. هر چی حروف بزرگ تری رو تصور کنین، اثر اون بر سلامت چشم ها بهتر هستش.

9- حرکات هماهنگی رو تمرین کنین.

– جلوی نرده های پنجره و یا بالکون و یا هر چیز دیگری که خطوط عمودی داشته باشه، وایسید.

روی یه جسم دور در اون طرف نرده ها تمرکز کنین. آروم باشین و به طور منظم سنگینی بدن خود رو از روی یه پا به پای دیگه منتقل کنین (پا به پا کنین). به طور پیوسته و یکنواخت نفس بکشین و آروم باشین. موقع انجام این ورزش، مرتبا چشمک بزنین. این حرکت رو به مدت 2 تا 3 دقیقه ادامه بدین.

 

– روی یه جسم دور که نزدیک زمینه، تمرکز کنین. مثل ورزش قبلی عمل کنین. به اون جسم چشم بدوزید و از دید محیطی خود واسه مشاهده دور و بر خود استفاده کنین.

 

– حرکت سر: یه چشم خود رو ببندین. به آرومی با حرکت سرتون، شکل عدد هشت انگلیسی یعنی شکل 8 رو بکشین. بعد این چشم خود رو باز کنین و چشم دیگه خود رو ببندین و همین کار رو تکرار کنین. 2 تا 3 دقیقه این ورزش رو انجام بدین.

10- تصور کنین در مقابل یه ساعت بزرگ وایس تادید. به وسط ساعت نگاه کنین. بعد بدون اینکه سرتون رو بچرخونین، به هر کدوم از اعداد ساعت نگاه کنین (یعنی با حرکت چشمای تون این کار رو انجام بدین). بعد دوباره به مرکز ساعت نگاه کنین و بعد از اون به هر کدوم از اعداد ساعت.

این حرکت رو دست کم 12 بار انجام بدین. این ورزش رو با چشمای بسته هم می تونین انجام بدین.

11- به یه جسم دوردست با تصویر ناواضح نگاه کنین. هر نیم ساعت یه بار یا بیشتر، این ورزش چشم رو به مدت چند دقیقه انجام بدین.

12- چشمای خود رو بالا و پایین ببرین و اول از بالا به پایین شروع کنین. این ورزش رو 8 بار انجام بدین.

بعد چشمای خود رو سمت چپ و راست ببرین و از چپ به راست شروع کنین. 8 بار این حرکت رو انجام بدین.

دقت کنین که فشار زیادی درزمان انجام این حرکات به چشمای خود وارد نکنین که باعث شد بینایی شما بدتر شه.

13- همیشه با روش شماره یه یا بقیه روشای آرامش دهنده چشما، ورزشای چشم خود رو تموم کنین.

نکات

– منظور از تمرکز کردن چشم در این مطلب، یعنی چشم دوختنه.

 

– چشمک زدن در بین انجام ورزشای چشم، از خستگی چشم جلوگیری می کنه.

 

– هر موقع احساس خستگی چشم کردین، ورزش شماره یه واسه شما به درد بخور هستش.

 

– بهتره ورزشای چشم رو به طور منظم انجام بدین، تا اینکه هر کدوم رو به مدت زمان طولانی انجام بدین. 30 تا 60 ثانیه ورزش چشم در هر کدوم ساعت بسیار به درد بخور هستش. مثلا وقتی کامپیوتر شما می خواد برنامه ای رو باز کنه و یه مدت زمان میبره، شما می تونین کمی چشمای تون رو ورزش بدین و بچرخونین.

 

– اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید بدونین چشما در انتهای روز خسته تر از اول روز هستن.

 

– به طور منظم روی وسایل و مناظر دوردست تمرکز کنین.

 

– شما می تونین پلکای چشم و فقط زیر چشما رو ماساژ بدین.

 

هشدارها

1- روی چشمای تون فشار وارد نکنین.

 

2- اگه موقع انجام ورزشای چشم، لنز داخل چشم تون باشه ممکنه به داخل کره چشم فرو بره. هم اینکه لنز می تونه حرکت کنه و یا خم شه و یا از چشما بیرون بیاد که می تونه بسیار ناراحت کننده باشه.

 

3- قبل از انجام ورزشای چشم، دستای خود رو با آب و صابون بشورید تا آلودگی دستا وارد چشما نشه و آسیبی به اونا نرسونه.

 

4- موقع انجام این ورزشا مراقب باشین کسی جلوی شما نباشه و یا اینکه به اون شخص بگید که ورزش چشم رو انجام می دید. وگرنه ممکنه اون فکر کنه که شما دیوونه شدین.

 

5- اگه مشکل چشمی دارین، قبل از انجام این ورزشا، با یه چشم دکتر مشورت کنین، چون ممکنه ورزش طولانی باعث خستگی بیشتر چشما و آسیب همیشگی اونا شه.

 

6- هیچ تحقیق مستدلی ثابت نکرده که این ورزشا باعث بهتر شدن مشکل بینایی می شن.

بعضی افراد نمی تونن چشمای خود رو به سمت خارج و یا داخل بچرخونن. شاید شما دچار ازوتروپی (چشما به طور طبیعی به سمت داخل چرخیده ان) و یا دچار اگزوتروپی (چشما به طور طبیعی به سمت بیرون چرخیده ان) باشین. ورزش چشم ممکنه واسه این وضعیتا به درد بخور باشه.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *