12 نکته تغذیه ای برای سلامت بدن در فصل سرما | تغذیه سالم

12 نکته تغذیه ای واسه سلامت بدن در فصل سرما

 

آب

در ماه های زمستون مغزتون کمتر پیام تشنگی صادر می کنه اما حتماً از تامین آب لازم بدنتون مطمئن شید چون زمستون هوا فقط سرد نیس، بلکه خشک هم هست.

 

بقیه مایعات

مراقب چیزی که می خورین باشین. به جز آب، مایعاتی مانند آبمیوهای طبیعی یا آب سبزیجات بسیار خوب هستن. اما تلاش کنین از آبمیوها و کوکتلای مصنوعی و شکردار که بعضی وقتا پر از خامه هم هستن و اندازه بالایی کالری وارد بدنتون می کنن، دوری کنین.

 

 

ماهی

ممکنه در طول ماه های زمستون که نور خوشید کمتر می شه با کمبود ویتامین D رو به رو شید. ماهی منبع بسیار خوبی از این ویتامین و هم اینکه اسیدهای چرب امگا ٣ه که به شما کمک می کنه هرگونه مشکلات روحیه رو با بالابردن سطح سروتونین در بدنتون از بین ببرین.

 

شکلات

خیلیا نمی تونن هوس شکلات خوردن خود رو ترک کنن، مخصوصاً در جشنا و مهمانیا اما بهتره در این مورد هم انتخاب عاقلانه داشته باشین: شکلای جور واجور تیره تر شکلات با شامل کاکائو بالا آنتی اکسیدان، خیلی بالایی داشته و انتخاب بسیار خوبی هستش.

 

 

آجیل

وقتی گرسنه تون شد، به آجیل حمله نکنین، فقط یه مشت از اون کافیه. تقریباً همه آجیلا منبع بسیار خوبی از سلنیوم هستن که واسه سلامت ذهن و جلوگیری از افسردگی خوبه.

 

دانه ها و غلات کامل

فیبر موجود در گندم، جو، نونای دانه کامل، و برنج تاثیر محافظتی واسه سلامت قلب و سیستم گوارش بدن دارن. از خوردن غلات و دانه های فراوری شده دوری کنین چون قسمت بزرگ مواد مغذی موجود در اونا در مراحل جور واجور فراوری از بین می رن.

 

 

ماست طبیعی

ماست شامل کشت باکتریای فعاله که به شما واسه تقویت سیستم ایمنی بدنتون در زمستون کمک می کنه. به جای ماستای مصنوعی یا طعم دار، ماست ساده کم چرب رو انتخاب کنین؛ واسه خوشمزه تر شدن اون می تونین شکلای جور واجور میوه های تازه رو هم خرد کرده و داخل اون بریزین.

 

مرکبات

نارنگی، پرتقال، کیوی، گریپ فروت، انگور قرمز و لیمو سالم ترین میوه هایی هستن که می تونن در تموم طول سالم بدنتون رو تقویت کنن. ویتامین C موجود در همه مرکبات واسه تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل زمستون اهمیت خاصی داره.

 

 

سبزیجات

حتماً در طول روز یه وعده سبزیجات در رژیم غذایی تون استفاده کنین. سبزیا به دلیل داشتن ویتامین بالا شما رو در مقابل میکروبا واکسینه می کنن.

 

فیبر

واسه نابود کردن یبوست در زمستون، رژیم غذایی تون رو با یه عالمه از فیبر پر کنین. کمی خلاقیت به خرج بدین و واسه سالادتان از نوعای جورواجور میوه ها و سبزیجات استفاده کنین. اما دقت کنین که واسه چاشنی سالاد از سسای چاق کننده و پرکالری دوری کنین.

 

 

قند میوه

زایلیتول یا بقیه قندهای طبیعی که در میوه ها و گیاهان یافت می شن می تونن انتخاب بسیار خوبی واسه جانشین کردن قندهای مصنوعی باشن.

 

تنقلات

وقتی گرسنه میشین، به جای این که به تنقلات پناه ببرین، یه بشقاب سالاد یا میوه یا یه مشت آجیل بخورین.

جمع آوری و تنظیم:گروه سلامت آکا ایران

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *