12نکته مهم برای دویدن روی تردمیل

با در نظر گرفتن سرد شدن هوا و شرایط ناجور آب وهوا که پیش رومونه میشه به جای پیاده روی بیرون از خونه، از نقاله یا تردمیل (Treadmill) استفاده کرد، اما واسه این کار باید نکاتی رو هم رعایت کرد.

 

واسه بررسی این موضوع که دویدن روی تردمیل باعث درد زانو می شه و هم اینکه صحت و سقم این نظر که در باشگاه ها دیده می شه آدما به دلیل ترس از آسیب زانو از تردمیل فراری هستن، باید شرایط دویدن مناسب رو دونست.

 

دویدن، جزء ورزشای با فشار بالا (High Impact) روی مفاصل تحمل کننده وزن (Weight Bearing) خصوصا زانو ومچ پا هستش و این موضوع با بالا تر بودن وزن شخص شدید تر می شه. پس دویدن روی هر سطحی چه روی زمین باشه یا روی تردمیل، در شرایطی مناسب نیس که شخص، آرتروز یا ساییدگی غضروفی و ستون فقرات داشته یا وزن بالایی داره.

 

هم اینکه در شرایطی که فرد آسیب زانو یا سابقه جراحی داشته باشه یا صدمه های درمان نشده در رباطای صلیبی زانو داشته باشه، به کار گیری تردمیل مناسب نیس.

 

زانوهایی که شدیدا پرانتزی هستن، آدمایی که تحت عمل جراحی دیسک کمری و تحت درمانای تعویض مفصل قرار گرفتن و آدمایی که سابقه پیچ خوردگی تکراری مچ پا دارن هم نباید از این دستگاه استفاده کنن.

 

اینطوری اگه فردی دارای یه زانوی طبیعی باشه، با رعایت اصول و داشتن کفش مخصوص، دویدن چه روی تردمیل و چه روی زمین منعی نداره.

کسائی که با تردمیل کار می کنن، به دلیل اینکه در فضای بیرون از منزل و فضای آزاد نیستن، ناخودآگاه مراقب رطوبت و گرما و اندازه تعریق خود نیستن و این موضوع ممکنه موجب بروز شوک گرمایی یا افت فشار خون شه و افتادن یهویی فرد روی دستگاه یا روی زمین موجب بروز آسیب اون می شه

چند تا نکته مهم واسه دویدن روی تردمیل

1- هیچوقت با پاهای برهنه روی تردمیل پیاده روی نکنین و یا ندوید و حتما باید کفشای مخصوص دویدن رو پوشیده باشین، چراکه خطر بالای آسیب رو در بر داره.

 

2- شروع حرکت و پایان حرکت روی تردمیل همیشه با سرعت بسیار آهسته انجام شه.

 

3- همیشه گیره ایمنی دستگاه رو به خود وصل کنین.

 

4- اگه بین دویدن احساس سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشما رو دارین، بدون این دست اون دست کردن تمرین رو متوقف کنین.

 

5- همیشه گرم کردن (Warm Up) و سرد کردن (Cool Down) با سرعتای پایین صورت بگیره.

 

6- هنگام دویدن از گرفتن دستگیره دوری کنین، چراکه باعث افزایش شانس آسیب شما می شه. اگه نمی تونین بدون گرفتن دستگیره بدوید، سرعت شما نامناسبه.

 

7- از اشتباهات شایع در بین دویدن روی تردمیل، کوتاه کردن قدما و تند تر کردن سرعت قدما (Over Striding) به دلیل استرس به وجود اومده به وسیله افتادن از روی دستگاهه که باید از اون دوری کرد.

 

8- همیشه تلاش شه که فرود پا بجای پاشنه روی سینه پا باشه.

 

9- از اونجا که جهت حرکت تردمیل به سمت عقب و جهت حرکت پای شما به طرف جلوئه، همیشه تلاش کنین واسه جلوگیری از ایجاد نیروی مخالف (Shearing Force) روی مچ و زانوا، فرود پاا تقریبا در زیر مرکز ثقل بدنتون باشه و خیلی جلو تر از بدن، پا هاتون فرود نیاد.

 

10- مرتبا برنامه سرعت و شیب دستگاه رو تغییر بدین تا بدنتون به یکنواختی دستگاه عادت نکنه.

 

11- هیچوقت یهویی در بین دویدن، از دستگاه پایین نیایید.

 

12- از دویدن دراز مدت روی شیبای بالا تر از 6 تا 7 دوری کنین و حتما بعد از حدود 5 دقیقه، شیب رو کم کنین تا از فشار دوبرابر روی کمر و زانوا دوری کنین. البته پیاده رویای قدرتی روی شیبای بالا مشکلی به دنبال نداره.

 

خطراتی که تردمیل داره

کسائی که به به کار گیری تردمیل عادت ندارن و تازه کار و تازه کارن یا به علل جورواجور، به شکلای جور واجور سرگیجه و نداشتن تعادل دچارند، موقع کار با تردمیل، ممکنه از روی دستگاه سقوط کنن و دچار مشکلات ثانویه شن، چون افراد می تونن تعادل خود رو موقع پیاده روی حفظ کنن، اما نمی تونن روی تسمه تردمیل که دایم در حال حرکته، به حفظ تعادل خود بپردازند و این موضوع خطر بروز آسیب رو زیاد می کنه.

 

کسائی که با تردمیل کار می کنن، به دلیل اینکه در فضای بیرون از منزل و فضای آزاد نیستن، ناخودآگاه مراقب رطوبت و گرما و اندازه تعریق خود نیستن و این موضوع ممکنه موجب بروز شوک گرمایی یا افت فشار خون شه و افتادن یهویی فرد روی دستگاه یا روی زمین موجب بروز آسیب اون می شه.

 

دمای اتاق هم باید واسه حرکت روی تردمیل مناسب باشه، چون اگه فضای اتاق از دید اندازه اکسیژن فقیر باشه، فرد دچار حملات قلبی می شه و در آخر لباس فرد هم باید لباس مناسبی باشه، چون در غیراین صورت تهویه پوستی درست انجام نمی گیره.

 

کاربرد کورکورانه تردمیل خستگی منفی می آورد که یا به دلزدگی و کنار گذاشتن تردمیل ختم می شه (که اتفاقا این اشباع شدن زودتر از موعد معمولی، موضوع شایعیه) یا به یه آسیب بدنی به خصوص در کمر و پاها. اگرجابه جایی قدم روی تردمیل با حرکت تسمه اون ناهماهنگ باشه، در زانوی فرد شوک ایجاد می شه.

 

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، وقتی که شیب یا سرعت تردمیل مناسب نباشه، ممکنه با فشار بر دستگاه قلبی عروقی، موجب بروز مشکلات قلبی مانند مشکل خونرسانی به قلب و حتی سکته قلبی شه که این مشکلات، کم مشاهده نمی شه.

 

هم اینکه سرعت زیاد ناجور با وضعیت آمادگی جسمی فرد استفاده کننده، موجب زمین خوردن و یا بدتر شدن وضعیت مریضی قلبی اون می شه.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان

منابع:

جام جم – آرش شرافت وزیری ، عضو انجمن آسیبای ورزشی، آرتروسکوپی و جراحی زانو

بیتوته

 

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *