12راز طبیعی جوان به نظر رسیدن | رژیم غذایی

در گذشته ما فکر می کردیم که سرنوشت و عمر ما دست ستاره هاست و دست خودمون نیس. اما حالا باید از محققانی که راز بهتر و طولانی زندگی کردن رو باز کردن تشکر کنیم. با تحقیق در این مورد، 70 درصد عواملی مثل امید به زندگی و خوشبختی تامین شد هم اینکه نگفته نمونه که این قضیه ربطی به ژن افراد نداره.

خیلی از دانشمندانی که موضوع جوون موندن رو مورد مطالعه قرار دادن، ورزش کردن، تغذیه و عوامل دیگری که شما رو به جوانتر شدن نزدیک می کنه، پیشنهاد کردن.

1. خوردن مکملای انرژی زا

این همون چیزیه که بروس ان ایمز پروفسور بیوشیمی و مولکول شناسی دانشگاه کالیفرنیا روی اون تاکید می کنه: خوردن 800 میلی گرم آلفالیپوئیک اسید و 2000 میلی گرم استیل ال کارنیتین.

اون عقیده داره که با خوردن این مقدار مکمل، مواد شیمیایی موجود در اونا، انرژی میتوکندریهای سلول رو زیاد می کنه. از نظر اون مهم ترین عامل پیری نابودی میتوکندریهاست. و در دچار شدن به فراموشی و دیابت نقش داره. میتوکندری در واقع نیروی محرکه و بخش انرژی زای سلوله.

طبق تحقیقات ایمز، پیر شدن موشهای آزمایشگاهی با خوردن این مکملا به تعویق افتاد و انرژی بیشتری داشته و مازها رو بهتر گذروندن.

بدترین اثر جانبی که تا کنون گزارش شده حساسیت پوستی بوده. میشل هارمن رئیس انستیتو تحقیقاتی طول عمر میگه: نتایجی که روی حیوانات مشاهده شد به طور کامل راضی کننده بوده.

2. همون وزنی رو داشته باشین که در سن 18 سالگی داشتین

والتر ویلت رئیس بخش تغذیه سلامت عمومی دانشکده هاروارد میگه: هیچوقت سیگار نکشید. این شاید مهمترین چیزیه که ما می تونیم واسه سالم موندن و طولانی عمر کردنمون انجام بدیم.

لاغر بودن در جوون به نظر رسیدن خیلی موثره و از اهمیت زیادی برخورداره چون سلولهای چاقی هورمونایی تولید می کنن که خطر دچار شدن به دیابت نوع دو رو بالا می بره. این سلولها هم اینکه موادی به نام سیتوکین میسازن که باعث التهاب و سفت شدن رگها، مشکلات قلبی و بروز مشکلاتی در اندامای دیگه بدن می شه. اضافه وزن هم اینکه خطر دچار شدن به سرطان های جور واجور رو بسیار بالا می بره. تحقیقات نشون داده که احتمال مرگ زودرس واسه افراد لاغر زیر 75 سال نصف افراد چاقه.

بیشتر آدمایی که بین 110 و 140 پوند(هر پوند برابر نیم کیلوه) با 4 الی 5 فوت(هر فوت 30 سانتی متر) قد دارن سالم هستن چون اسکلت بدنشون بزرگه. پس خودتون رو در همون وزنی که براتون خوب و متعادله نگه دارین. ویلت پیشنهاد می کنه هرچند وقت یه بار لباس دوران مدرسه تون رو بپوشید. همون سنی که وزن سالمی داشتین. اگه نتونستید، شاخص توده بدنی تون(BMI) رو تا حدود 23.5 ببرین.

خود ویلت نتونست لباس دوران مدرسه اش رو بپوشد.با این وجود، با وزن 184 پوند تلاش کرد شاخص جرم بدنش رو به حد نرمال برسونه.

3. غذا خوردن دائم رو از قلم بندازین

این مورد یافته های زیادی در جوون به نظر رسیدن داره. موشهایی که 30 درصد کمتر از موجودات زنده تغذیه می کردن 30 درصد جوانتر از حد نرمال بودن و در تحقیقات گذشته در دانشگاه واشنگتن افراد لاغر 10 الی 15 سال جوانتر از آدمایی بودن که همیشه غذا می خوردند.

محققان فکر می کنن که کم خوری، احتمال فرسودگی بافتها، قند خون، التهاب و تورم، و مولکولایی که رادیکالای آزاد نام دارن رو کم می کنه.

ادوارد کالابرس استاد سلامت محیطی در دانشگاه ماساچوست و مارک متسون رئیس آزمایشگاه اسنتیتو ملی طول عمر به محدود کردن اندازه کالری و حذف یه وعده غذایی باور دارن.

امتحان کنین. یه وعده غذایی تون رو در روز خط بزنین. نیاز نیس که کالری تون رو قطع کنین. طبق تحقیقات متسون اندازه کالری کمتری استفاده کنین. یا یه روز در هفته روزه بگیرین. اما یادتون باشه آب به مقدار فراوون بخورین.

4. دلیل درد رو جستجو کنین


تحقیقات نشون میده که دردهای همیشگی، سیستم ایمنی بدن رو با مشکل روبه رو می کنه و دلایل نشون میده که این عامل باعث افسردگی عمیق و بالا رفتن اندازه هورمون استرس و کورتیزول می شه.

ناتانائیل کیتز متخصص اعصاب و درد و استاد دانشکده پزشکی تگزاس میگه: در موقع درد شدید به دکتر مراجعه کنین تا با تجویز دکتر با مصرف داروها دردتون آرامش پیدا کنه. درنتیجه اخلاق شمام بهتر شده و سیستم ایمنی بدنتون هم مقاوم تر می شه.

5. پیاده روی کنین

واسه اینکه دیواره رگهایتان انعطاف پذیر و نرم باشه فقط به مدت 30 دقیقه چند روز در هفته به صورت تند پیاده روی کنین. این همون چیزیه که هیروفیوم تاناما استاد دانشکده ساختار بدن و سلامت دانشگاه تگزاس بعد از تست کردن رگهای قابل انعطاف افراد پیشنهاد می کنه.

با بالا رفتن سن، رگها هم مانند لاستیک سفت می شن. دلیل اصلی اون اینه که دو سوم از افراد بالای 60 سال فشار خون بالا دارن. ورزش کردن باعث نرم شدن رگا می شه.

ورزش کردن به صورت متعادل از خطر دچار شدن به دیابت، سرطان، افسردگی، پیری پوست و حتی زوال عقل جلوگیری می کنه. ورزش تنها چیزی بود که استیون بلیز رئیس شرکت کوپر در دالاس رو تحریک به انجام اون می کرد. اون تقریبا هر روز می دوید و این باعث جوانتر به نظر رسیدن اون می شد. ورزش حتی واسه مردهای 66 ساله چاق هم بد نیس.

6. بحث کردن بی طرفانه


بحث و جدلهای زیاد بین زن و شوهرا خطر بستن رگا رو زیاد می کنه.

در مطالعه اخیری که در یکی از دانشگاه ها انجام شد، خانوما وقتی انتقادهای تند و مخافلتای شدید رو از طرف همسراشون می شنیدن قلب شون دچار مشکل می شد. قلب آقایون هم به تسلط پیدا کردن و کنترل کردن کلمات و جملات عکس العمل بد نشون می داد.

رونالد گللاسر یه ایمنی شناس در دانشگاه اوهیو میگه: جر و بحث بین همسران طبیعیه. اما اینکه چیجوری با همسرتون بحث کنین مهمه. معمولا همسران در جر و بحث هاشون از جملات کنایه آمیز و تند یا حتی از زبون بدنشون مثل چشم غره رفتن استفاده می کنن درصورتی که بهتره که خیلی ساده با مخالفتایی که مواجه میشین موافقت کنین.

7. گیاه بکارید

باغبانی کنین یا دور و برتون گل و گیاه بذارین. تو یه مطالعه فشار خون کارگرهایی که کار پر استرسی داشتن بالا بود اما شما می تونین با گل کاشتن یا گذاشتن یه شاخه گل رز در اتاقتون به این مشکل دچار نشید. مریضایی که بعد از عمل جراحی به اتاق ریکاوری انتقال پیدا می کنن اگه در اون اتاق شاخه گلی باشه، یه روز زودتر از حدمعمول از بیمارستان مرخص می شن.

8. وزنه سبک بلند کنین

همه می دونن که ورزشهایی که واسه قلب خوبه کلیدی واسه جوون موندن هم هست. اما پرورش اندام اهمیت فوق العاده ای داره. چون بعد از 40 سالگی افراد در طول یه سال ماهیچه هاشون فرسوده می شه و درعوض چربی بیشتری دریافت می کنن.

میری یام نلسون استاد دانشکده تغذیه دانشگاه تافت میگه: اگه وقتی رو به ورزش کردن اختصاص بدین، ماهیچه هاتون رو از دست نمی دین. حتی آدمایی که سال دارن می تونن ماهیچه های از دست رفته خود رو دوباره به دست بیارن. فقط کافیه دو الی سه روز در هفته به مدت 30 دقیقه وزنه های سبک بلند کنین.

نتیجه: تحمل و مقاومت بیشتر، استخوانای قوی تر، خطر کمتر واسه دچار شدن به دیابت و خواب و قدرت تفکر بهتر.

9. یه کار خوب انجام بدین

ویلیام براون مدرس روانشناسی در دانشگاه برونل میگه: زباله های خیابون و پارک رو وردارین یا به همسایه تون در خرید کمک کنین. اون افراد زیادی رو مورد آزمایش قرار داده و به این نتیجه رسیده که آدمایی که روابط اجتماعی قوی تری دارن و به دوستان و خونواده هاشون کمک می کنن، ( فرقی نمی کنه که این کمک پول، غذا، پیشنهاد یا دادن زمان باشه) سالم تر از بقیه هستن.

طبق یه مطالعه دیگه در دانشگاه میشیگان، که روی 423 زوج سن بالا انجام شد این نتیجه بدست اومد که بعد از گذشت 5 سال زوجایی که به همنوع خود بیشتر کمک می کردن، کمتر از بقیه به مرگ نزدیک بودن.

براون میگه: خیلی از افراد فکر می کنن که این دنیا، دنیایی پر از خودخواهی و بیرحمیه. اما برعکس در این دنیا کارای زیادی هست که می شه با اونا به بقیه محبت کرد و با کمک کردن به بقیه سالم هم موند.

10. میوه بخورین

یتر گرینوالد رئیس مرکز پیشگیری از سرطان میگه: میوه و سبزیجات زیاد بخورین. این توانایی در پیشگیری از سرطان بی نظیره. پس یادتون باشه واسه اینکه جوون به نظر برسین، 9 بار در روز میوه و سبزیجات بخورین.

11. غذاهای دریایی بخورین

ماهیای پرچرب مانند ماهی ساردین و قزل آلا بخورین. این ماهیا شامل امگا3و اسیدهای چرب هستن که خیلی از تحقیقات نشون داده با خوردن این ماهیا از مرگ به وجود اومده به وسیله حمله قلبی پیشگیری می کنین. امگا3 هم اینکه افراد رو از افسردگی، فراموشی، نابینایی و سرطان دور می کنه.

واسه اینکه بیشتر از فواید چربیا بهره مند شید روزی یه مشت گردو بخورین. از روغن ذرت کمتر استفاده کنین و درعوض روغن زیتون زیاد بخورین. گیرگ کوله استاد دانشگاه پیشنهاد می کنه که از خوردن کلوچه، چیپس دوری کنین. در منوی غذای پیشنهادی اون خوردن ساندویچ تن ماهی هم اینکه تخم مرغ یه روز در هفته هست. اونم اینکه خوردن 2 گرم روغن ماهی به صورت روزانه رو هم پیشنهاد می کنه.

12. موسیقی گوش کنین

سر و کار داشتن با موسیقی سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه. در مطالعه ای که به وسیله روبرت بک، استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، مشخص شد که مقدار یه جور آنتی بادی ضد عفونت به نام IgA در بزاق افراد گروه کری که موسیقی بتهون رو اجرا می کردن 240 درصد بیش افراد دیگه وجود داشت.

منبع : سیمرغ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *