13 روش غیردارویی برای درمان میگرن

13 روش غیردارویی واسه درمان میگرن

یکی از شکلای جور واجور سردردها، سردرد میگرنیه. روشای درمانی متفاوتی واسه درمان این مریضی هست. ما در این مطلب 13 روش غیردارویی رو واسه درمان اون میگیم.

1- طب سوزنی

بعضی تحقیقات نشون داده که طب سوزنی می تونه دردهای میگرنی رو کم کنه و تعداد افراد گرفتار به سردرد رو کم کنه.

 

2- بیوفیدبک (Biofeedback)

بدن در مقابل درد عکس العمل نشون میده؛ مثل: تند شدن ضربان قلب، گرفتگی و سفت شدن عضلات و یا سردی دست ها. در روش بیوفیدبک، این تغییرات رو اندازه می گیرن.

شما واسه کنترل وضعیت جسمی خود، روشای تمدد اعصاب رو یاد می گیرین.

Biofeedback می تونه اندازه درد و تعداد حملات میگرنی رو کم کنه.

 

3- ماساژ

یه مطالعه در سال 2006 نشون داد که ماساژ درمانی باعث کاهش دفعات سردرد در افراد می شه، ولی اندازه درد رو کم نمی کنه.

هم اینکه ماساژ، استرس رو کم می کنه. همونطور که میدونید، استرس یکی از علائم شدید شدن کننده میگرنه.

4- مکملا

تحقیقات نشون داده که ویتامین B2 (ریبوفلاوین) تعداد حملات میگرنی رو کم می کنه، ولی اندازه درد رو کم نمی کنه.

کوآنزیم Q10 هم باعث کاهش حملات میگرنی در کودکان و بزرگسالان می شه.

چند ماه زمان میبره تا اثر این مکمل ظاهر شه.

قبل از به کار گیری مکمل، با دکتر خود مشورت کنین.

 

5- روشای آروم بخشی

تنفس عمیق و شل و سفت کردن عضلات دارای اثرات خوبی در بهوبد سردرد هستن.

با تمدد اعصاب، می تونین از شروع سردرد میگرنی و استرس جلوگیری کنین.

 

6- ورزش کردن

ورزش منظم می تونه تعداد و شدت حملات میگرنی رو کم کنه.

اگه سه روز در هفته و هر بار 40 دقیقه ورزشای منظم قلبی رو انجام بدین، مثل داروها باعث کاهش تعداد و شدت حملات میگرنی می شه. راه رفتن روی دستگاه پیاده روی ثابت یا تردمیل، نمونه ای از ورزشای قلبیه.

یه دفترچه یادداشت داشته باشین و مواردی رو که موجب بدتر شدن میگرن می شن، در اون بنویسین تا از اونا دوری کنین

7- دستکاری ستون فقرات

مطالعه ای نشون داد که این روش درمانی واسه جلوگیری از میگرن موفق آمیز بوده.

اما این روش خطراتی رو داره و پیشنهاد می شه قبل از اون، با دکتر خود مشورت کنین.

 

8- گفتار درمانی

میگرن یه مسئله عاطفی و یا روحی نیس.

این روش درمان، بر مبنای دقیق شدن و فوکوس کردن روی تغییرات تفکر و اعماله.

این درمان کمک می کنه تا یه راه و روش تازه به شرایط جدید داشته باشین.

گفتاردرمانی به همراه دارو واسه جلوگیری از سردرد میگرنی کاربرد داره.

 

9- تحریک مغناطیسی جمجمه ( TMS)

یه دستگاه مغناطیسی روی پوست سر گذاشته می شه و ضربانای مغناطیسی بدون درد رو به طرف مغز می فرستد.

در آدمایی که نسبت به بو و یا مشکلات بینایی، دچار میگرن می شن، با این روش درمانی، شدت و مدت میگرن رو میشه کم کرد.

 

10- تغییرات رژیم غذایی

غذاهای شدید شدن کننده میگرن عبارتند از: الکل، کافئین، شکلات، غذاهای کنسرو شده، گوشتای فراوری شده، پنیرهای کهنه و آسپارتام.

 

11- درمان گیاهی

گل مینا باعث کاهش درد، تهوع و حساسیت به نور می شه و تعداد سردردها رو کم کنه.

قبل از مصرف داروهای گیاهی، با دکتر خود مشورت کنین.

کمبود خواب و میگرن با هم رابطه دارن، پس 8 ساعت خواب شبونه داشته باشین

12- فشار دادن

فشار دادن سر، صورت و گردن درزمان میگرن، کمک به کاهش درد می کنه.

– خط ابرو و زیر چشم رو فشار بدین.

– فک و منطقه بین پیشونی و گوش رو به صورت دایره وار بمالید.

– جمجمه خود رو با یه توپ تنیس ماساژ بدین.

– واسه کاهش درد، سر خود رو ببندین.

13- خواب

کمبود خواب و میگرن با هم رابطه دارن، پس:

 

– وقتی که در بستر هستین، موزیک گوش ندین و کتاب نخونین.

– 4 ساعت قبل از خواب، چیزی نخورین و 2 ساعت قبل از خواب، چیزی بخورین.

– شب، سر ساعت معینی به تختخواب روید و 8 ساعت خواب شبونه داشته باشین.

 

پیشگیری از میگرن

– یه دفترچه یادداشت داشته باشین و مواردی رو که موجب بدتر شدن میگرن می شن، در اون بنویسین.

– هیچوقت وعده های غذای اصلی خود رو حذف نکنین.

– جلوی کم آبی بدن رو بگیرین.

– ورزش منظم داشته باشین.

– وزن خود رو در حد متعادل حفظ کنین.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • ؟ درمانهای جانشین میگرن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *