13 راه غلبه بر بی‌خوابی

13 راه شکست دادن بی خوابی

بعضی افراد دچار بی خوابی ممکنه خیلی راحت بخوابن، اما خیلی زود بیدار می شن. اما یه سریای دیگه، واسه خوابیدن مشکل دارن و خوابشون نمیاد. بی خوابی باعث کاهش کیفیت خواب و خستگی و خواب آلودگی درزمان روز می شه.

 

1- محل خوابتون رو مناسب کنین.

بالش و تشک خوبی رو واسه خودتون جفت و جور کنین.

تشک ناجور می تونه باعث مشکلات عضلانی- اسکلتی شه و شما رو از داشتن یه خواب خوب محروم کنه.

 

2- از تختخواب فقط واسه خوابیدن استفاده کنین.

وقتی که در تختخواب هستین، از تماشای تلویزیون، خوردن غذا، جروبحث و دیگه فعالیتا دوری کنین، چون اینا باعث بیخوابی شما می شن.

اگه شما عادت دارین قبل از خواب کتاب بخونین، از کتابایی استفاده کنین که احساس خوبی به شما میدن.

 

3- محل خوابیدن خود رو تغییر بدین.

اگه خوابتون نمی بره، محل خواب خود رو تغییر بدین و در جای دیگری بخوابین.

اگه با به کار گیری این روش به خواب رفتید، مشکل شما مربوط به محل خوابیدن شماس.

خوابیدن زیاد در روزای تعطیل می تونه برنامه خواب شما رو خراب کنه و بی خوابی رو بدتر کنه

4- تو یه زمان مشخص بخوابین و بیدار شید.

ساعت داخلی بدن، خود رو با برنامه تنظیم شده شما وفق میده. پس در ساعت معینی بخوابین و در ساعت مشخصی بیدار شید.

بهتره از همین امروز شروع کنین و سر یه ساعت مشخص از خواب بیدار شید، حتی روزای تعطیل همین کار رو انجام بدین.

5- وسط روز چرت نزنین.

با اینکه واسه آدمایی که کمبود خواب دارن، چرت زدن یه راه حل خوبه، اما همیشه به درد بخور نیس.

یه چرت کوتاه در بعد از ظهر می تونه باعث دیر خوابیدن در شب شه.

خوابیدن زیاد در تعطیلات هم می تونه برنامه خواب شما رو خراب کنه و بی خوابی رو بدتر کنه.

 

6- از عصر به بعد مواد کافئین دار رو کمتر استفاده کنین.

اثر کافئین تا چند ساعت در بدن باقی می مونه.

کافئین نه فقط باعث مشکل در خوابیدن می شه، بلکه ممکنه باعث بیداریای تکراری در طول شب هم شه.

قهوه، کاکائو و نوشابه مشکی منابعی از کافئین هستن.

 

7- از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار دوری کنین.

نوشیدن الکل در هر وقتی برنامه خواب شما رو به هم می زنه و شما رو بی خواب می کنه.

سیگار کشیدن هم باعث بدتر شدن بی خوابی می شه.

 

8- ورزش بر کیفیت و مدت خوابیدن شما اثر داره.

در طول روز ورزش کنین، اما ورزش شدید رو قبل از خواب انجام ندین.

ورزش کردن قبل از خواب، باعث بی خوابی می شه.

دست کم سه ساعت قبل از خوابیدن، ورزش نکنین.

قبل از خواب، باید از نوشیدن زیاد مایعات دوری کنین، چون این باعث پر شدن مثانه و نیاز تکراری به تخلیه ادرار می شه

9- مراقب غذا خوردن خود باشین.

در شام، غذای سنگین مصرف نکنین، چون می تونه خواب شما رو به هم بزنه.

دیر وقت غذا نخورین، چون باعث می شه سیستم گوارشی بدن شروع به فعالیت کنه و مانع خوابیدن شما شه.

اگه شما از برگشت غذا از معده به مری (سوزش سر دل) ناراحت هستین، نباید قبل از خواب، غذا و یا نوشیدنی بخورین.

قبل از خواب، باید از نوشیدن زیاد مایعات دوری کنین، چون این باعث پر شدن مثانه و نیاز تکراری به تخلیه ادرار می شه.

 

10- تلاش کنین فکر خود رو از مشکلات روزانه خالی کنین.

قبل از خوابیدن، دعا و قرآن بخونین، کتاب مورد علاقه خود رو بخونین، از دعوا دوری کنین و به مشکلات روزانه خود فکر نکنین.

11- ببینین چه دارویی مصرف می کنین.

اگه دارویی قبل از خوابیدن مصرف می کنین که باعث بی خوابی شما می شه، مثل: دکونژستان و یا داروهای استنشاقی آسم، از دکتر خود بخواین که در صورت امکان ساعات مصرف اونو عوض کنه.

اگه هم خود دارو در کل باعث بی خوابی می شه، از دکتر خود بخواین نوع اونو عوض کنه.

 

12- موقع خواب، فکر خود رو درگیر نکنین.

به جای اینکه در تختخواب درباره برنامه های فردای خود فکر کنین، بهتره بعد از شام این کار رو انجام بدین.

 

13- محیط اتاق خواب رو مناسب کنین.

دمای اتاق خواب باید معتدل باشه (نه گرم و نه سرد)، محیط اتاق خواب باید آروم و بی صدا باشه (حتی صدای ساعت دیواری مزاحمه) و نباید اتاق خواب خیلی نور داشته باشه (تاریک یا نور خیلی کم و ملایمی داشته باشه).

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *