نوآوري و ابتكار (H2-47)

تعامل موثر و سازنده منطقه‌يی و جهانی و همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک (H2-52)

حمايت مالي از توسعه‌ي علم و فناوري(H3-3)،

حمایت از بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی در صنعت فناوری اطلاعات (H3-7)

تهيه ضوابط و سیاست‌های تشویقی (H3-9)

اهداء جوایز (H3-10)

اعطاء تسهیلات (H3-11)

كمك‌های مالی (H3-12)،

ارایه خدمات بیمه‌ای مربوط به نوسانات قیمت‌ها و نوسانات نرخ ارز (H3-13)

بررسی و رفع موانع كسب‌وكار (H3-14)

حمایت از تولیدات داخلی(H3-15)،

حمایت مالی و تشویق توسعه شبكه‌ها، خوشه‌ها و زنجیره‌های تولیدی، ایجاد پیوند مناسب بین بنگاه‌های كوچك، متوسط، بزرگ (اعطاء كمك‌های هدفمند) (H3-16)

انجام تمهیدات لازم برای تقویت توان فنی، مهندسی، تخصصی، تحقیق و توسعه و بازاریابی در بنگاه‌های كوچك و متوسط (H3-17)

توسعه مراكز اطلاع‌رسانی و تجارت الكترونیكي (H3-18)

رفع مشكلات و موانع رشد و توسعه بنگاه‌های كوچك و متوسط (H3-19)

كمك به بلوغ و تبدیل آن‌ها به بنگاه‌های بزرگ و رقابت‌پذیر (H3-20)

گسترش كسب‌وكار خانگی و مشاغل از راه دور و طرح‌های اشتغالزای بخش خصوصی و تعاونی (H3-21)

حمایت مالی و حقوقی و تنظیم سیاست‌های تشویقی (H3-22)

حمایت مالی از بخش غیردولتی (H3-23)

توسعه و گسترش آموزش‌های كسب‌وكار، كارآفرینی، فنی و حرفه‌ای و علمی-كاربردی (H3-24)

اعمال تخفیف پلكانی ویا تأمین بخشی ازحق بیمه سهم كارفرمایان (H3-25)

ارتقاي سهم بخش تعاوني (H3-26)

اعطاء تسهیلات بانكی (H3-27)

پوشش خطرپذیری (ریسك) (H3-28)

ساماندهی و استقرار فعالیت‌های كارآفرینی و اشتغالزای كوچك و متوسط (H3-29)

ارایه مشوق‌های مالی و اعتباری (H3-30)

حمایت مالی از طریق اعطاء تسهیلات (H3-31)،

حمایت مالی از طریق وجوه اداره شده (H3-32)،

حمایت مالی از طریق یارانه سود و كارمزد (H3-33)

ایجاد درگاه الکترونیکی اطلاع رسانی (H4-1)

ايجاد بانك اطلاعاتي كارآفرينان (H4-2)

حمایت و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری(H4-3)

راه‌اندازي بازار بورس ايده (H4-5)

بهره‌گیری از نمایشگاه‌های فناوری بین‌المللی (H4-7)

برگزاری نمایشگاه‌های فناوری و نوآوری (H4-8)

بهره‌گيري از تجربيات ساير كشورها (H4-11)

ايجاد و توسعه صندوق‌هاي خرد نوآوري و فناوري (H4-13)

ايجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (H4-14)

تصويب قوانين ايجاد فضاي مساعد كارآفريني (H4-15)

تصويب قوانين رفع موانع كسب‌وكار(H4-16)

بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات كار(H4-17)،

بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات تامين اجتماعي (H4-18)،

بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات واردات،‌ صادرات(H4-19)،

بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات تجارت(H4-20)،

بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات ماليات(H4-21)،‌

بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات بيمه اتكايي فعاليت‌هاي ريسك‌پذير (H4-22)

بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات حقوق مالكيت فكري (H4-23)

کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24)

کوتاه‌سازی فرآیند انحلال بنگاه‌ها و شرکت‌ها حسب ضرورت هنگام ادغام و یا مالکیت جدید (H4-25)

ايجاد و تقويت نهادهاي مالي خطرپذير در حوزه‌ي (H5-5)

ايجاد و گسترش مؤسسات تحقيق و فناوري(H5-6)،

ايجاد و گسترش واحدهاي مشاوره، فني (H5-7)،

حمايت از مراكز پژوهش و نوآوري (H5-9)

ايجاد انگيزه و مشوق‌هاي لازم براي ايجاد بنگاه‌هاي کوچک دانش‌محور. کوچک دانش‌محور (H5-12)

حمايت از تجاري‌سازي نتايج تحقيقات و پژوهش (H5-13)

فراهم آوردن زمينه‌هاي شکل‌گيري تقاضا (H5-14)

ايجاد نظام چندجانبه‌ي همکاري بين نهادهاي توليد دانش، صنعت و دولت بر اساس تقاضامحوري (H5-15).

رفع موانع موجود در بازاريابي، توليد و صادرات (H5-16).

بهبود بازدهي سرمايه‌گذاري (H5-17).

برقراري تنظيمات نهادي شبکه‌ي دانش بين نهادها، مؤسسات، مراکز (H5-18)

انتخاب بازار هدف (H5-22)

حمايت و پشتيباني سياسي و اقتصادي از توليد و عرضه کالا و خدمات (H5-23)

وضع قوانين و مقررات تسهيل‌کننده صادرات محصولات و خدمات (H5-24)

بسترسازي براي توليد محصول و خدمات مشترک (H5-25)

جذب سرمايه‌گذاري‌ مستقيم بومي و خارجي (H5-26)

ايجاد صندوق‌ها و بنگاه‌هاي سرمايه‌گذار مخاطره‌آميز جهت کمک به ايده‌هاي نوآورانه (H5-27)

حمايت مالي و معنوي از توليدکنندگان کالا و خدمات(H5-28).

برقراري ثبات، پايداري و امنيت مناسب فعاليت‌هاي اقتصادي(H5-29).

ايجاد فرصت‌هاي مناسب و برابر،(H5-30)

شفاف‌سازي اطلاعات براي فعالان اقتصادي (H5-31)

سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و وضع قوانين مناسب براي حمايت از امنيت سرمايه‌گذاري در صنعت فناوري اطلاعات. (H5-32)

استفاده از فناوري اطلاعات به عنوان توانمندساز جهت توسعه‌ي صنايع (H5-34)

تشکيل بازارهاي ترکيبي “بنگاه به بنگاه” و “بنگاه به مشتري” در ابعاد داخلي و
خارجي (H5-45).

تقويت بخش خصوصي (H5-46)

بازنگري و سازماندهي فرايندهاي كسب‌وكار مبتني بر كاربرد يكپارچه‌ي فناوري اطلاعات (H5-48).

ايجاد نظام مالي، بانکي، گمرکي، بازرگاني، تجاري و حمل و نقل و… يکپارچه تجارت الكترونيكي(H5-50).

ايجاد نظام بيمه‌يي در خصوص تجارت الکترونيکي(H5-51).

ايجاد نظام صدور گواهي و احراز هويت الكترونيكي مطمئن (H5-52).

کسب اطلاع مستمر از روندهاي بازار و فناوري(H5-53)

اصلاح و وضع قوانين (H5-54)

تسهيل و تسريع در توسعه و كاربرد فناوري اطلاعات (H5-55)

ترويج برون‌سپاري (H5-56)

ايجاد نظام ارزيابي براي انجام تنظيمات نهادي نظام نوآوري (H5-57)

بهره‌گيري از تجربيات منطقه‌يي و بين‌المللي (H5-63)

بهره‌گيري از تسهيلات و امکانات سازمان‌هاي منطقه‎اي و بين‌المللي(H5-64)

. ارتباطات و فناوری اطلاعات عامل کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش بهره‌وری و پتانسیل لازم برای دسترسی به بازارهای جدید جهانی (A3-3)

ارتباطات و فناروی اطلاعات عامل توسعه‌ی کارآفرینی و نوآوری (A3-4)

تسهیل دسترسی به اطلاعات برای کارآفرینان از طریق فناوری اطلاعات (A3-5)

ایجاد پرتال واحد اطلاعات به منظور توسعه‌ی کارآفرینی (A3-5)

استفاده از پرتال برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های جدید (A3-6)

ايجاد شرکت‌های موفق در حوزه‌ی فاوا معمولا توسط کارآفرینان (A4-1)

سیاست‌های دولتی باید پرورش چنین کارآفرینانی را (با توجه به سیستم ملی نوآوری) بهبود بخشند. (A4-2)

تشویق کارآفرینان (بزرگ و کوچک) به ورود به بازار وسیع اپراتورها (A4-4)

برگزاری مسابقه‌ی سالانه کارآفرینی و نوآوری در بخش فناوری اطلاعات (A5-3)

حمایت و ارایه‌ي تسهیلات به کارآفرینان در حوزه‌ي فناوری اطلاعات (A5-4)

دولت به دنبال توسعه‌ی کارآفرینی در بخش مخابرات و اینترنت از طریق تعامل با کارآفرینان و تشویق سرمایه‌داران افغانی خارج از کشور جهت سرمایه‌ی در بخش مخابرات در داخل کشور است. (A6-1)

گسترش کارآفرینی، اشتغال و نیروی کار ماهر در حوزه جزو اهداف است. (A6-3)

توسعه‌ی کارآفرینی، جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های چندملیتی در حوزه‌های مختلف با استفاده پارک‌های فناوری اطلاعات (A7-1)

توسعه‌ی کارآفرینی و خدمات صنعتی با استفاده از فناوری اطلاعات (A7-2)

عدم آشنايي آحاد جامعه با نحوه‌ي استفاده از خدمات الكترونيكي (C6-8)
آموزش
P2

افزايش دانش فني افراد و جهت دادن دانش دانشجويان (C6-14) به اين حوزه توسط خود آن‌ها اشتغال‌هاي جديد و كسب‌وكارهاي جديد در حوزه‌هاي خدمات و پشتيباني و توليد ايجاد خواهد شد.

نهادهاي حوزه‌ي فناوري اطلاعات اعم از بخش‌هاي خصوصي و غيردولتي و دولتي با همگرا كردن نياز جامعه و اطلاع‌رساني (C6-16) در اين خصوص بزرگ‌ترين كمك به هدف‌دهي دانش افراد در سطح كشور خواهد داد.

آموزش‌هاي نو (C7-22)،

شبكه‌ي ملي اطلاعات موثر در رشد كمي و كيفي خدمات ‌آموزشي و مهارتي (C7-30)

گسترش مطالعات و تحقيقات (H2-9)

تربيت نيروي انساني متخصص (H2-10)

ارتقاي منابع انساني(H2-43).

 ايجاد زمينه رشد معنوي منابع انساني و بهسازي و ارتقاي سطح دانش، تخصص و مهارت‌هاي آنان(H2-44).

ارتقاي سطح دانش و ظرفیتهای علمی، پژوهشی، آموزشی و صنعتی کشور (H2-48)

تولید علم و فناوری مربوط به امنیت فضای اطلاعاتی و ارتباطی (افتا) (H2-49)

تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد(H3-1)

توسعه و گسترش آموزش‌های كسب‌وكار، كارآفرینی، فنی و حرفه‌ای و علمی ـ كاربردی (H3-24)

کمک به ایجاد واحدهای انتقال تکنولوژی و فناوری (H4-9)

توانمندسازي كارآفرينان(H4-12)

افزایش دوره‌های کارآفرینی مبتنی بر فاوا در دانشگاه‌ها (A3-7)

آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌های دارای رشته ارتباطات و فناوری اطلاعات (A4-3)

دولت بايد پيشتاز باشد و ريسك آن را بپذيرد تا بتواند فرهنگ استفاده از فناوري اطلاعات را براي تسهيل و تسريع در امور را به وجود آورد. (C1-9)
فرهنگ‌سازي
P3

فرهنگ‌سازي در توسعه‎ي فناوري اطلاعات بسيار مهم است (C1-42)

فرهنگ‌سازي در همه‌ي زمينه‌ها مهم است و در حوزه‌ي فناوري اطلاعات اهمت بيش‌تري دارد (C1-44)

پیچیدگی‌های فرهنگی کشور (C3-14)

ترويج فرهنگ كاربردهاي فناوري اطلاعات، (C6-4)

عدم اطمينان از فضاي توليد و تبادل اطلاعات (C6-7)

گسترش توسعه تسهيلات تجاري و بازرگاني با فرهنگ‌سازی (C2-5)

بهره‌مندي از فناوري هاي نوين(H2-31)

تقويت و پياده‌سازي فرهنگ کارآفريني(H5-19)، ‌

جدول ‏412- خلاصه‌ي كدگذاري توسعه‌ي فناوري اطلاعات (مستخرج از مصاحبه‌ها و اسناد)
عبارت‌هاي استخراجي
كد باز
كد محوري
يكي از زيرساخت‌هاي مهم ايجاد امكانات عرضه‌ي خدمات الكترونيكي در دستگاه‌هاي دولتي است، (C1-24)
توسعه‌ي زيرساخت
I1
توسعه‌ي فناوري اطلاعات
I
پروژه‌هاي كلاني را تعريف (C1-30) و اعتبارات لازم براي آن اختصاص دهد تا زمينه‌ي فعاليت بنگاه‌هاي مختلف را فراهم بكند

براي حمايت از كارآفريني در سياست‌هاي تشويقي در زمينه‌ي
توسعه‌ي فناوري، نوآوري، خلاقيت طراحي و توليد محصولات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و محتوا و همين‌طور كاهش هزينه‌ي امكانات زيرساختي به خصوص در زمينه‌ي شبكه‌هاي ارتباطي داشته باشد. (C1-37)

فراهم نمودن زیرساخت‌های جدید برای عرضه فناوری اطلاعات (C3-10)

فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای دسترسی گسترده به فناوری اطلاعات (C3-16)

تسهیل دسترسی به فناوری اطلاعات (C3-21)

توسعه کسب و کارهای متناظر و مرتبط با توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (C3-22)

امنیت فناوري اطلاعات و بومی‌سازی آن (C2-14)

در سال 2015 دو میلیارد كاربر از پهنای باند بالا استفاده كنند. (C2-15)

گام اول برای توسعه‌ي فناوری اطلاعات در كشور ایجاد زیرساختی به عنوان شبكه‌ي ملی اطلاعات (C2-24)

شبكه بستری برای ارایه خدمات فناوری اطلاعات در كشور (C2-27)

زیرساخت‌های فنی و ارتباطی (C7-9)

شبكه ملی اطلاعات زیر ساخت‌های لازم را برای حوزه‌های عملیاتی مانند بانكداری الكترونیكي، آموزش الكترونیكي و تجارت الكترونیكي فراهم می‌كند. (C7-10)

توسعه شبكه فیبر نوری (C7-11)

دسترسی به اینترنت باند پهن مورد نیاز فعالان اقتصادی و صاحبان كسب‌وكار (C7-12)

توسعه‌ي شبكه‌های ارتباطی (C7-13)،

ایجاد زیرساخت‌های امنیتی (C7-14)

توسعه مراكز داده‌ها (C7-15)

عزم كشور براي توسعه پهناي باند


دیدگاهتان را بنویسید